رژیم دیجیتالی بگیرید! راه هایی برای مدیریت وقت گذرانی با موبایل

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، دورهمی های خانوادگی و محبت آمیز خود را به یاد آورید: بسه دیگه، نیامدیم که هر کدوم تو گوشی خودمون باشیم. و چقدر این جمله برای همه ما آشناست. شکایت و گله ما در رابطه با مهمان هایی که همواره سرشان گرم گوشی موبایلشان است ماجرایی است که همواره موضوع صحبت مهمانی ها است. بزرگ ترها هم مدت ها است به جمع جوانان و نوجوانان پیوسته اند و اطلاع از گروه های مجازی خودشان را از واجبات طول روز می دانند. اگر شما هم صبح پیش از هرکاری موبایل خود را چک می کنید و شب قبل از خواب مدتی سرگرم موبایل خود هستید، این مطلب می تواند شما را یاری کند.

رژیم دیجیتالی بگیرید! راه هایی برای مدیریت وقت گذرانی با موبایل

افراد غالباً از آنچه خودشان فکر می نمایند، زمان بیشتری را برای موبایل و گشت وگذار در شبکه های اجتماعی صرف می نمایند. در حالی که زمان برای همه ما اهمیت زیادی دارد و اغلب ما غافل از این هستیم که در طول شبانه روز چه تعداد ساعاتی را در راه استفاده از موبایل خودمان تلف می کنیم. بسیاری از ما در خصوص استفاده از اینترنت و گذر ساعات زندگی در شبکه های اجتماعی در خصوص خودمان اطلاع چندانی نداریم و بهتر است از امروز نگاهی به استفاده خودمان از موبایل بیندازیم. آیا ما هم به سمت اعتیاد به استفاده از موبایلمان پیش می رویم؟ یا مدت هاست معتاد موبایلمان هستیم و اطلاعی از آن نداریم؟

گذران وقت در موبایل

هفته پیش گاردین از خوانندگان خود خواسته بود که بگویند چه مدت از وقت خود را در تلفن همراهشان می گذرانند؟ آن ها پرسیده بودند که فکر می نمایند استفاده خود از تلفن همراه را کنترل می نمایند یا اینکه تلفن همراه آن ها را کنترل می کرد؟ گاردین از 500 جوابی که دریافت نموده بود دریافت که میانگین کم ترین پاسخ ها دو ساعت و نیم در روز بوده است. این در حالی است که بعضی خوانندگان روزانه بین 8 تا 10 ساعت را اعلام نموده اند. کاربران زیادی اعلام نموده اند که حین استفاده از بعضی شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک و توییتر احساس استرس و گنگی دارند!

آنهایی که از گذران وقت خود راضی نیستند

زنان و مردان زیادی را می شناسیم که هر هفته چند بار در این مورد بحث می نمایند و می گویند:موبایل بین من و او فاصله انداخته است. اعتیاد به بازی هایی مانند clash of clan، candy crash وangry birds را احتمالاً همه ما در اطرافمان دیده ایم: خیلی دوست دارم وقتی فیلم می بینیم واقعا از وجود همدیگر لذت ببریم. چزی که در بسیاری از مواقع وجود دارد این است که بعضی اساساً یک روز کامل را در تلفن خود می گذرانند. به همین دلیل افرادی که فهمیده اند زمان کافی برای کارهای مهم زندگی خود ندارند و اغلب زمان خود را در اینترنت می گذرانند، به پاک کردن بعضی برنامه ها روی آورده اند. مثلاً احتمالاً شنیده باشید که من اینستاگرام را پاک کردم چون خیلی وقتم را می گرفت.

کسانی که وقت گذرانی در موبایل راضی هستند

بعضی از افراد از قابلیت هایی که فضای موبایل برای آنان ایجاد نموده است لذت می برند و معتقدند با گذران وقت خود در موبایل، کیفیت زندگی آن ها بالاتر رفته است. مثلاً آن ها از اپلیکیشن های مراقبه استفاده می نمایند و با موسیقی های مخصوص به خواب، خواب آرام تری را تجربه می نمایند. آن ها دوری خانواده هایشان را با موبایل راحت تر سپری می نمایند و با دوستان خود در خارج از کشور به وسیله همین ابزار کوچک، معاشرت می نمایند.

بیشتر بخوانید:

هوش عاطفی، هوشی که ربطی به ژن خوب ندارد!

چقدر با سواد هستید؟ جدیدترین معیارهای سواد را بخوانید!

رژیم دیجیتالی خود را مدیریت کنید

بسیاری از ما کوشش می کنیم استفاده خودمان از موبایل را کاهش دهیم و به کارهای مهم تر زندگیمان هم سر و سامانی بدهیم. اکنون برنامه های جالبی هستند که می توانند نشان بدهند که ما در طول روز چه مقدار زمانی را در موبایل خود و در چه برنامه هایی صرف نموده ایم. زمانی که برای بسیاری بیش از چند ساعت در طول شبانه روز است و اگر به وضوح آن را ببینیم شاید باعث گردد که در آن تجدید نظر کنیم. در اغلب مواقع برترین راهکار پایین آوردن استفاده از موبایل است.

برنامه Quality Time

این برنامه یک برنامه رایگان است و به سادگی باعث مدیریت استفاده از موبایل می گردد. این برنامه در ابتدا تعداد ساعات استفاده از اپلیکیشن ها را به ما اعلام می نماید. بعلاوه به سادگی در نموداری عمودی طبق ساعت های جزیی شبانه روز مقدار ساعت و دقیقه و حتی ثانیه استفاده از اپلیکیشن ها را به ما اعلام می نماید. بعلاوه تعداد بارهایی که شما گوشی خود را از حالت قفل درآورده اید را به ما می گوید. در قسمتی دیگر استفاده کلی روزانه ما را نشان می دهد و در نموداری روزهای قبل و بعد را مقایسه می نماید. امکان مدیریت در این برنامه به وسیله گزینه ای به نام Take a Break انجام می گردد. با انتخاب ساعت و یا دقیقه مورد نظر و فعال کردن این گزینه، شما در طول زمان تعیین شده اگر بخواهید وارد اپلیکیشن های دیگر بشوید به صفحه Teke a Breakوصل می شوید و نمی توانید تا سرانجام اتوماتیک یا انتخابی آن، به اپلیکیشن ها دسترسی پیدا کنید. بنابراین با این گزینه زمانی که در مهمانی خانودگی و یا جمعی محبت آمیز هستید، اگر فراموش کنید و طبق عادت به موبایل خود رجوع کنید، متوجه می شوید که نمی توانید از موبایل خود بهره ببرید.

برنامه Anti Social

این برنامه را دانلود کنید و در اولین قدم نگاه کنیم که چه درصدی از شبانه روز، موبایل شما قفل بوده است و از آن استفاده ننموده اید. این اپلیکیشن به شما می گوید که هر روز چند بار موبایل خودتان را از حالت قفل درآورده اید. دقایقی که در رسانه ها گذرانده اید را محاسبه می نماید و بعلاوه درصد استفاده از هر اپلیکیشن و برنامه ای را به ترتیب استفاده شما نشان می دهد. این برنامه امکان آنالیز هر روز، روز قبل، هفته قبل و ماه قبل را فراهم نموده است و در نمودارهایی به طور واضح این فرایند را به شما نشان می دهد. شما بعلاوه اگر احساس کنید که احتیاج است، می توانید اپلیکیشن هایی را داخل فهرست سیاه قرار دهید. با این برنامه ما می توانیم به کارنامه خود نگاه کنیم و خودمان را ارزیابی کنیم. ببینیم آیا توانسته ایم مصرف خود را پایین تر بیاوریم؟

بهتر است همه ما زمانی در استفاده خودمان از موبایل دقیق شویم. در خصوص آن احساس افسردگی می کنیم و به نظرمان زمان خود را تلف می کنیم یا اینکه خرسند هستیم که با عزیزانمان در ارتباط هستیم؟ در هر صورت باید نگاهی به عملکردمان بیندازیم و آگاهانه رفتار کنیم.

منبع: ایرنا زندگی

به "رژیم دیجیتالی بگیرید! راه هایی برای مدیریت وقت گذرانی با موبایل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم دیجیتالی بگیرید! راه هایی برای مدیریت وقت گذرانی با موبایل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید