شاهکار زلزله را ببینید، دریاچه چورت!

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، دریاچه چورت

دریاها و دریاچه ها برای ما نماد زندگی هستند و امواج آن ها نشان نشاط و پویایی و حرکت است. هر دریا یا دریاچه ای بسته به اینکه در چه نقطه ای واقع شده باشد و یا چه مزایا و امکاناتی در نزدیکی آن وجود داشته باشد و یا چگونگی پیدایش و شکل گیری دارای اهمیت ویژه ای است اما در هر حال از نظر جاذبه های طبیعی بطور کلی دریاها و دریاچه ها به هر شکل و در هر جا زیبا و دل انگیز هستند. یکی از این دریاچه های زیبا که در کشور ما وجود دارد دریاچه چورت است. دریاچه چورت یکی از دریاچه های ایران است و با اینکه مدت زیادی از قدمت و عمر آن نمی گذرد اما زیبایی هایی دارد که خاص این دریاچه است و مثل حوض آبی است که دور تا دورش را درختان سرسبز سر سبز فرا گرفته است.

شاهکار زلزله را ببینید، دریاچه چورت!

موقعیت دریاچه چورت

حدود10 کیلومتر مانده به روستای زیبای چورت در راستا ساری تا کیاسر در استان سر سبز مازندران دریاچه زیبایی وجود دارد که به آن خواهرخوانده دریای خزر می گویند. نام این دریاچه میانشه یا دریاچه چورت است که این دریاچه تا تهران 350 کیلومتر فاصله دارد و در دل جنگل های بکر و انبوه و سر سبز روستای چورت از توابع چهاردانگه و در 50 کیلو متری جنوب شهرستان ساری قرار گرفته است. مساحت این دریاچه زیبا حدود 2/5 هکتار است و علت آنکه به آن دریاچه چورت می گویند نزدیکی این دریاچه به به روستای زیبای چورت است بنابراین اهالی هر دو نام را بکار می برند، هم به دریاچه چورت و هم به دریاچه میانشه معروف است.

چگونگی پیدایش این دریاچه

یکی از مسائل عجیب و شگفت آور این دریاچه علت و چگونگی پیدایش آن است که جالب است علت بوجود آمدن این دریاچه را بدانید. دریاچه چورت یا دریاچه میانشه در سال 1318 شمسی به علت رانش زمین و زمین لرزه ای که در این نقطه به وقع پیوست بوجود آمد و در اثر بسته شدن راستا آب این منطقه و چشمه ای که در کنار دریاچه فعلی قرار داشت پدید آمده است. یکی از چیزهایی که در فصول و مواقع خاص بر مجذوب کنندهیت این دریاچه می افزاید این است که در زمان کم شدن آب به جامانده درخت هایی که در گذشته در این محل بوده اند ظاهر می شوند و به چشم می آیند که چشم انداز ای بسیار مجذوب کننده و تماشای را برای این منطقه بوجود می آورد که یکی از شاهکارهای طبیعت زیبا است.

موقعیت این دریاچه که در شکاف دره ای با شیب تند و زیاد است در زیبایی هرچه بیشتر آن تاثیر گذار بوده است. دور تا دور این دریاچه زیبا که زیبایش واقعا جادویی است پر از پوشش های جنگلی بکر و دست نخورده و درختان بلند و سر سبز قدیمی با عمر زیاد است. از نظر ظاهری هم شکل دریاچه چورت جالب است، این دریاچه به شکل بیضی است و عمق آن هم در زمان های مختلف سال متغیر و فرق دارد و با توجه به اندازه بارش های فصلی عمقش در نوسان است. اما این دریاچه آبزیان زیادی ندارد و ماهی های شناور در دریاچه چورت را افراد ساکن در این منطقه به داخل این دریاچه انداخته اند.

برترین زمان برای تماشا دریاچه چورت و گردشگری و سرگرمی در این منطقه زیبا فصل های بهار و تابستان و پاییز است اما اگر از آن دسته از گردشگرانی هستید که تحمل سرمای زمستان را دارید و می توانید سرمای این منطقه را به جان خریداری کنید پس در زمستان به این نقطه سفر کنید چون هم سرمایش دلچسب است و هم طبیعت چورت در زمستان تماشای است. گردشگرانی که در فصول مختلف سال به این نقطه رفته اند توصیف های جالبی از این منطقه دارند.

این تابلوی نقاشی کاملا طبیعی با آن دریاچه بیضی شکلش و آن درختان قد کشیده و بلندش یک خلوت دلچسب برای تازه شدن روح است، نقطه ای دنج که جان تازه ای به انسان می بخشد و طبیعت این منطقه هر چه را که روح احتیاج داشته باشد بی منت و سخاوتمندانه در اختیارش می گذارد، چه می خواهید؟ آب؟ هست! سبزه؟ هست! کوه؟ هست! درختانی که تکیه گاه امنی برایتان باشند و مخاطب ای مهربان برای راز های مگوی شما؟ هست! آبی یک رنگ آسمان؟ هست! مهمتر از همه سکوت؟ بله هست، آن هم تا دلت بخواهد. خلاصه هر چه که احتیاج روح و روان خسته از دود و دم و آلودگی های صوتی و تصویری و هوایی و زمینی است اینجا هست و فقط شمایید که وقتی در این نقطه قرار می گیرید نیستید! انگار که نیستید در این دنیا و در عالم دیگری سیر می کنید در عالم آرامش و سکوت و سبکی جان.

پس تا دیر نشده فرصت را از دست ندهید و سری به این مامن روح و خلوت روان بزنید و جانی تازه کنید. و از لحظه لحظه و هر نقطه این آرامگاه دل بهره ببرید. از تمام جاذبه هایی که در این نقطه وجود دارد هم بهره ببرید جاذبه هایی مثل:

  • درختان میان دریاچه
  • ماهیگیری در دریاچه چورت
  • چشم انداز ای غرق در مه
  • قایق سواری در دریاچه چورت
  • آفرود دریاچه چورت
  • پیاده روی در قلب جنگل
  • تماشا منظره ها راستا دریاچه چورت
  • پیک نیک و عکاسی

شنا در چورت ممنوع

همه این جاذبه ها در دریاچه و روستای چورت برای شما یک سفر زیبا و رویایی را به یادگار می گذارند و شما می توانید در قایق بر روی دریاچه چورت عکس های زیبا از خودتا ن بگیرید یا ساعت ها در راستا در یاچه یا در دل جنگل در خلوت و سکوت قدم بزنید و از طبیعت و منظره ها جادویی و سحر انگیز آن لذت ببرید و برای خودتان خاطره های شیرین بسازید اما!

اما یادتان باشد که در این دریاچه هرگز شنا نکنید چون به علت وجود بوته ها و گیاهان در کف این دریاچه شنا کردن در دریاچه چورت کاری نادرست است که خطرات زیادی در پی دارد پس شما به همان تماشا دریاچه و چشم انداز زیبای آن قانع باشید و فکر شنا را در این دریاچه از سر بیرون کنید. اگر می خواهید بیش از یک روز در این منطقه بمانید می توانید در خانه های اجاره ای که در این محل اجاره داده می گردد اقامت کنید یا در ویلاها، هتل ها و مهمان سراهایی که در روستاها و شهرهای اطراف این دریاچه وجود دارد اقامت کنید.

منبع: الی گشت

به "شاهکار زلزله را ببینید، دریاچه چورت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهکار زلزله را ببینید، دریاچه چورت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید