برنامه سفر بن به چین تعیین شد

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، ایرنا نوشت: خبرگزاری آسوشتیدپرس اظهار داشت همزمان با کوشش آمریکا برای بهبود روابط با چین که در ماه فوریه پس از سرنگونی یک بالون تجسسی چین بر فراز حریم هوایی آمریکا به پایین ترین حد خود رسید، مقامات آمریکایی اظهار داشتند که آنتونی بن، وزیر امور خارجه آمریکا میخواهد هفته آینده به چین سفر کند.

برنامه سفر بن به چین تعیین شد

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس روز آدینه به وقت محلی به نقل از مقامات آمریکایی که نام آنها را بیان ننموده است، اعلام نمود انتظار می رود بن در 18 ژوئن (28 خرداد) در پکن حضور داشته باشد و با مقامات ارشد چینی از جمله چین گانگ وزیر امور خارجه این کشور و احتمالاً شی جین پینگ رئیس جمهور چین ملاقات کند.

وزارت خانه های امور خارجه آمریکا و چین هنوز این سفر را تایید ننموده اند.

پیش از این، بر اساس اعلام وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا دانیل کریتنبرینک، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای شرقی و اقیانوس آرام، در سفر به چین مسائل کلیدی در روابط دوجانبه را آنالیز کردند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، سارا بران، مدیر ارشد امور چین و تایوان در شورای امنیت ملی کاخ سفید در این سفر همراه دستیار بن بودند

کاخ سفید در کوشش است تا مبادلات با چین را پس از یک دوره پرتنش که در فوریه (بهمن/ اسفند) با پرواز یک بالن جاسوسی چینی بر فراز آمریکای شمالی شروع شد از سر گیرد. بالون جاسوسی کوشش ها برای برقراری روابط دو کشور را که بایدن و شی جین پینگ رئیس جمهور چین در ملاقات در شهر بالی در ماه نوامبر درباره آن توافق نموده بودند، از مسیر خارج کرد.

بایدن ماه گذشته گفت انتظار دارد روابط دو کشور در آینده نزدیک گرم تر گردد اما از ارائه جزییات بیشتر خودداری کرد.

روزنامه فایننشال تایمز 12 خرداد ماه از سفر مخفیانه رئیس سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا (سیا) به چین اطلاع داد که قبل از اظهارات بایدن در نشست سران گروه هفت در هیروشیما اجرا شده است و نوشت: سفر معتمدترین مقام دولت جو بایدن، شدت نگرانی کاخ سفید از وخامت روابط بین واشنگتن و پکن را نشان می دهد.

به گزارش این روزنامه انگلیسی با اشاره به این که سفر ویلیام برنز (معروف به بیل برنز) به چین ماه گذشته اجرا شده است به نقل از پنج نفر از مقامات مطلع از این سفر اضافه نمود: برنز به عنوان دیپلمات ارشد سابق که اغلب مأموریت های ظریف خارج از کشور به او محول می گردد، برای تبادل نظر با مقامات به چین سفر کرد.

این ملاقات که از سوی عالی ترین مقام دولت بایدن اجرا شده همزمان با کوشش های واشنگتن برای تعامل با پکن در سطح مقامات ارشد با هدف کوشش برای ایجاد ثبات در روابط دو کشور اجرا شده است.

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، کاخ سفید و سازمان سیا از اظهارنظر در این زمینه خودداری نموده اند اما یکی از مقامات آمریکایی گفت که برنز در این سفر با مقامات ارشد اطلاعاتی چین ملاقات نموده است.

این مقام آمریکایی گفت: ماه گذشته رئیس سیا به پکن سفر و با همتایان چینی خود ملاقات کرد. وی در این سفر بر اهمیت حفظ خطوط ارتباطی باز در کانال های اطلاعاتی تاکید نمود.

این رسانه انگلیسی اضافه نمود: ماموریت برنز در همان ماهی انجام شد که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با وانگ یی مقام ارشد سیاست خارجی چین در وین ملاقات کرد .کاخ سفید تا زمان سرانجام این ملاقات آن را اعلام ننموده بود.

بر اساس این گزارش، سفر برنز بعد از وندی شرمن که در ژوئیه (تیر/مرداد) 2021 به شهر تیانجین چین سفر کرد، سفر عالی رتبه ترین مقام دولت آمریکا محسوب می گردد.

311311

منبع: خبرآنلاین

به "برنامه سفر بن به چین تعیین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه سفر بن به چین تعیین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید