تردیدها درباره اثربخشی واکسن ها در برابر امیکرون

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، تعداد فزاینده ای از تحقیقات اولیه نشان می دهد که واکسن های کووید-19 مورد استفاده در بیشتر نقاط دنیا تقریباً هیچ دفاعی در برابر ابتلا به نوع بسیار مسری امیکرون ندارند.

تردیدها درباره اثربخشی واکسن ها در برابر امیکرون

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت وبلاگ شخصی اسماعیل به نقل از تودی آنلاین، تعداد فزاینده ای از تحقیقات اولیه نشان می دهد که واکسن های کووید-19 مورد استفاده در بیشتر نقاط دنیا تقریباً هیچ دفاعی در برابر ابتلا به نوع بسیار مسری امیکرون ندارند.

به نظر می رسد هنوز هم همه واکسن ها درجه قابل توجهی از محافظت در برابر بیماری های جدی ناشی از امیکرون را فراهم می نمایند که مهم ترین هدف است. اما به نظر می رسد، تنها واکسن های فایزر و مدرنا و آن هم زمانی که به وسیله یک دز تقویت نماینده بروزرسانی می شوند، به نظر می رسد که موفقیت اولیه در متوقف کردن عفونت ها را دارند و این درحالیست که این واکسن ها در بیشتر نقاط دنیا در دسترس نیستند.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که سایر واکسن ها از جمله واکسن های جانسون اند جانسون و آسترازنکا و واکسن های فراوری شده در چین و روسیه هیچ کمکی به جلوگیری از توسعه امیکرون نمی نمایند و از آنجایی که بیشتر کشورها برنامه های واکسیناسیون خود را حول این واکسن ها ساخته اند، این شکاف می تواند تأثیر عمیقی بر فرایند همه گیری داشته باشد.

کارشناسان تاکید می نمایند، افزایش دنیای موارد ابتلا به ویروس کرونا در دنیایی که میلیاردها نفر واکسینه نشده اند، نه تنها سلامت افراد آسیب پذیر را تهدید می نماید، بلکه فرصت پیدایش انواع بیشتری را نیز افزایش می دهد. نابرابری در توانایی کشورها برای مقابله با این بیماری همه گیر تقریباً به طور قطع عمیق تر خواهد شد و اخبار در خصوص اثربخشی محدود واکسن در برابر سویه امیکرون می تواند تقاضا برای واکسیناسیون را در سراسر کشورهای در حال توسعه کاهش دهد، جایی که بسیاری از مردم در حال حاضر برای واکسیناسیون تردید دارند یا به دلایل بیماری هنوز واکسینه نشده اند.

واکسن های چینی سینوفارم و سینوواک که تقریباً نیمی از واکسن های ارائه شده در سطح دنیا را تشکیل می دهند محافظت تقریباً صفر در برابر عفونت امیکرون ارائه می نمایند. بیشتریت مردم چین و افراد در کشورهای کم عایدی و میانه مانند مکزیک و برزیل نیز به طور گسترده از این واکسن استفاده نموده اند.

یک مطالعه اثربخشی اولیه در انگلیس نشان داد، واکسن آسترازنکا هیچ توانایی در متوقف کردن سویه امیکرون شش ماه پس از واکسیناسیون را ندارد؛ 90 درصد از افراد واکسینه شده در هند این واکسن را با نام تجاری Covishield دریافت کردند. این واکسن بعلاوه به طور گسترده در بسیاری از کشورهای جنوب صحرای آفریقا مورد استفاده قرار گرفته است.

محققان پیش بینی می نمایند که واکسن روسی اسپوتنیک که در آفریقا و آمریکای لاتین نیز مورد استفاده قرار می گیرد، به طور مشابهی مقدار محافظت ضعیفی در برابر امیکرون نشان خواهد داد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "تردیدها درباره اثربخشی واکسن ها در برابر امیکرون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تردیدها درباره اثربخشی واکسن ها در برابر امیکرون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید