از دلیل تا درمان تشنج در سنین بالا

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، تشنج ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد اما بیشتر افرادی که دچار این عارضه می شوند معمولا در سنین بالا هستند. تشنج در سنین متفاوت دلایل متفاوتی دارد. اگر بخواهیم دلیل این بیماری را شرح دهیم باید گفت که در این شرایط مغز فعالیت خود را به درستی انجام نمی دهد و این اختلال با عوارضی چون به زمین افتادن، لرزش و تکان خوردن شدید دست و پا، غش کردن همراه می باشد.

از دلیل تا درمان تشنج در سنین بالا

تشنج در سن بالا

چرا در برخی بزرگسالان با وجود نداشتن پیشینه قبلی به طور ناگهانی تشنج اتفاق می افتد؟ تشنج در هر سنی ممکن است ولی در سنین مختلف نشانه های مختلف و دلایل مختلفی خواهد داشت، تشنج در سنین بالا می تواند نشانه ای برای سایر بیماری ها باشد سکته مغزی، تومورهای مغز، تشنج ناشی از مصرف دارو ها و برخی دیگر شرایط به عنوان علت تشنج در سن بالا مطرح می شوند، اغلب اوقات زمین خوردن ناگهانی و یا تکانهای شدید و از دست دادن هوشیاری به معنی تشنج است ولی تشنج در همه افراد به یک شکل بروز نمی نماید و ممکن است در افراد مختلف به شکل های مختلف اتفاق بیافتد.

در افراد مسن اگر سابقه تشنج نداشته اند و به یکباره دچار چنین حالتهایی می شوند باید به دنیال یک علت زمینه ای بود، مثلا بیماری های نورولوژیک (مغز و اعصاب) از جمله دلایلی هستند که با افزایش سن احتمال ابتلا به آنها هم افزایش می یابد و با سن بیمار ارتباط دارند و تشنج به عنوان یک علامت ثانویه بروز می نماید؛ در این شرایط اگر علت و بیماری که باعث شده فرد تشنج داشته باشد تشخیص داده گردد و درمان گردد احتیاجی به مصرف داروی ضد تشنج در مدت طولانی نخواهد بود

با اینکه علت درصد بالایی از تشنج ها در بزرگسالی هنوز هم به طور کامل شناخته شده نیستند ولی می توان گفت به طور خاص در افراد مسن، بیماری های مغزی و عروقی و انسفالوپاتی های متابولیک (به معنی بیماری مغزی که به دلایلی از جمله عفونت ها، تجمع سموم و یا نارسایی در اندامها به وجود می آید) از دلایل تشنج هستند.1

علت تشنج در سن بالا چیست؟

تشنج در هر سنی می تواند اتفاق بیفتد اما در سنین مختلف دلایل متفاوتی دارد. به طور معمول تشنجی که در سن بالا اتفاق می افتد عارضه یک مشکل دیگر در مغز است که به صورت حمله غش، زمین افتادن یا تکان های دست و پا و.. بروز پیدا می نماید. تشنج در بزرگسالان علائمی متفاوت از تشنج در بچه ها دارد.

در بچه ها به این علت که مکانیسم مغز هنوز تکامل نیافته و راه های عصبی که کارشان رساندن پیغام های عصبی است کامل نشده اند علائم بالینی تشنج فرق دارد. اغلب تشنج در بچه ها با علائم خفیف تری نشان داده می گردد. اگر اولین تشنج در سنین بزرگسالی اتفاق بیفتد، ممکن است علت های زیادی داشته باشد که در این گزارش به برخی از مهم ترین و شایع ترین آن ها می پردازیم.

سکته مغزی، شایع ترین علت تشنج در بزرگسالی
یکی از شایع ترین علت های تشنج در بزرگسالان سکته مغزی است. در سالمندی تشنج می تواند به خاطر اختلالات عروقی ناشی از سکته مغزی باشد. سکته مغزی به طور معمول در مردان بیشتر از زنان اتفاق می افتد. مسائل روحی روانی و استرس امکان وقوع سکته مغزی را بیشتر می نمایند. بعلاوه فشار خون بالا بیمار را مستعد سکته مغزی می نماید. در این بیماران ممکن است در کمتز ار دو هفته بعد از سکته مغزی تشنج اتفاق بیفتد. برای نوبت دهی آنلاین متخصص مغز و اعصاب میتونید از صفحه مربوطه اقدام کنید.
پلی فارمسی
پلی فارمسی به مصرف همزمان چند قرص در زمان پیری می گویند. زیاد اتفاق می افتد که افراد سالمند به علت روبرو با چند مشکل، در یک زمان چندین دارو مصرف می نمایند. در این حالت ممکن است سالمند دچار تشنج گردد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است که سالمند یا شخص دیگری که همراه سالمند است، در زمان تجویز هر داوریی به وسیله دکتر، فهرست بقیه داروهای مصرفی سالمند را نیز در اختیار دکتر قرار دهد.
تشنج عارضه یک دارو
تحقیقات پزشکی نشان داده است بین مصرف برخی داروها و احتمال بروز تشنج رابطه مستقیمی وجود دارد. برخی داروهای روانگردان، برخی داروهای درمان بیماری سل مانند ایزواحتیاجید، انسولین و لیدوکائین در این دسته از داروها هستند. احتمال بروز تشنج زمانی که این داروها با دوز بیشتری مصرف می شوند بالاتر می رود.

هرگونه آسیبی به مغز می تواند در طولانی مدت فشار داخل جمجمه را افزایش داده و منجر به تشنج دیرهنگام گردد. در این حالت ممکن است تشنج یک یا دو سال بعد از آسیب وارده به مغز اتفاق بیفتد.

تشنج، زنگ خطر تومور مغزی!
وجود تومور در مغز علائمی با خود دارد که یکی از آن ها تشنج در سنین بالا است. اگر فردی بدون هیچ سابقه ای از تشنج ناگهان در سنین بالا تشنج کند این می تواند زنگ خطر تومور در مغز او باشد. فرد بزرگسال با بروز تشنج، باید در اولین فرصت نزد متخصص مغز و اعصاب برود تا علت تشنج او پیدا گردد. از دیگر علائم تومور مغزی در سنین بالا وجود سردردهای طولانی مدتی است که با مسکن خوب نمی شوند.
تومور مغزی همان سرطان مغز نیست
هر حجم یا توده ای که بخشی از مغز را اشغال کند تومور مغزی نام دارد. این تومورها می توانند خوش خیم و یا بدخیم باشند. درجه خوش خیمی یا بدخیمی تومور وابسته به این که تومور چه مقدار ای دارد و در کدام ناحیه از مغز واقع شده فرق دارد. تومورهای خوش خیم درجه یک و دو پاسخ بهتری نسبت به درمان نشان می دهند و در بیشتر موارد با جراجی درمان می شوند. اما در تومورهای بدخیم ممکن است علاوه بر جراحی به شیمی درمانی یا پرتودرمانی هم احتیاج باشد.
دلایل دیگر
کمبود منیزیم در خون که به هیپومنیزیمی در سالمندی معروف است می تواند یکی دیگر از دلایل تشنج باشد. بعلاوه گرمازدگی، ترک ناگهانی الکل در سنین بالا و عفونت سیستم اعصاب مرکزی می تواند از دیگر دلایل تشنج در بزگسالی به حساب بیاید.2

راه های تشخیص تشنج چه می باشد؟

برای تشخیص تشنج در افراد با سنین بالا احتیاج به معاینات فیزیکی و انجام آزمایشات مختلفی می باشد. البته پزشک یک سری سوال در رابطه با سابقه تشنج در خانواده و سایر موارد این چنینی می پرسد. در ادامه برخی از این روش ها را معرفی خواهیم کرد.

ام آر آی

سی تی اسکن

آزمایش خون

الکتروانسفالوگرام

پونکسیون کمری.3

راه ها و روش های درمان تشنج

بسته به سن و شدت بیماری پزشک روش های متفاوتی را برای درمان انتخاب می نماید. از جمله این روش ها عبارتند از:
مصرف داروهای ضد تشنج
داروهای درمان تشنج با هزینه ها، پایبندی و کیفیت متفاوتی وجود دارند. در صورتی که فرد در بیمارستان بستری شده باشد داروها را به صورت وریدی برای فرد تجویز می نمایند. اما چنانچه فرد تحت درمان در خانه خود باشد داروها بیشتر به صورت قرص و کپسول و اسپری و شربت به وسیله پزشک تجویز می گردد.
تحریک عصب واگ
این روش برای بچه ها استفاده نمی گردد. در تحریک عصب واگ سعی بر آن است که از عصب واگ که در گردن قرار گرفته است، پالس های کوچک انرژی به مغز ارسال گردد.
عمل جراحی
در برخی شرایط که با دارو درمانی نمی توان به درمان تشنج فرد پرداخت و یا تشنج به گونه ای باشد که بتوان آن را بدون ایجاد اختلال در تکلم و حافظه رفع کرد از روش جراحی نیز استاده می گردد. البته در برخی افراد که سن آنها بسیار بالاست ریسک عمل جراحی بالاست و پزشک آن را پیشنهاد نمی نماید.3

نکات مهم در رابطه با تشنج در سن بالا

بیشتر داروهایی که برای درمان تشنج تجویز می شوند مادام العمر بوده و موقتی نیستند.

افرادی که توانسته اند تشنجشان را به خوبی کنترل نمایند تنها محدودیت های کمی برای پیشگیری از وقوع دوباره آن باید انجام دهند.

در صورت مصرف داروهای دیگر، آن را با پزشک خود در میان بگذارید زیرا ممکن است داروهای درمان تشنج با داروهای مصرفی دیگر اختلال داشته باشند.1

پینوشتها

1.www.drmkeyhanifard.com

2.www.darmankade.com

3.www.dr-sanjari.com

منبع: راسخون

به "از دلیل تا درمان تشنج در سنین بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان تشنج در سنین بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید