ترفندهای آبشارگردی

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، اگر اهل تجربه هیجان و علاقه مند به طبیعت هستید، این سفر خوراک خودتان و همه افراد ماجراجو است. شاید برای پرکردن اوقات فراغت، کنجکاوی یا حتی یک سرگرمی ساده این سفر را انتخاب کنید اما باز فرقی نمی کند باید اصول و قواعد آن را بدانید؛ چراکه آبشارگردی، قاعده و قوانین خاص خودش را دارد.

ترفندهای آبشارگردی

وبلاگ شخصی اسماعیل- محمد صادق خسروی علیا: قبل از آغاز سفر باید تکلیف تان را روشن کنید و تصمیم بگیرید که به کجا و چرا می خواهید آبشارگردی کنید. برای همین سه انتخاب پیش روی شماست؛ سفر به آبشارهای طبیعی یا مصنوعی، سفر به وسیله تورهای طبیعت گردی یا سفر ماجراجویانه. هر کدام از این انتخاب ها نیازمند برنامه ریزی و از همه مهم تر کوله پشتی خاص خود است که در ادامه برایتان آورده ایم.

آبشار طبیعی یا مصنوعی!؟

ابتدایی ترین چالش پیش از آغاز سفر، انتخاب نوع زیست بوم است. زیست بوم طبیعی همانطور که از نامش پیداست محیط زیستی است که در طبیعت یافت می گردد مانند جنگل، علفزار، آبشار، رودخانه، دریاچه و... اما زیست بوم مصنوعی ساخته دست انسان است. این نوع زیست بوم با اهدافی مانند دسترس نبودن یا نبود زیست بوم های طبیعی، جذب توریست یا گاهی تغییرات آب و هوایی ایجاد می گردد. زیست بوم طبیعی گونه های متنوع جانوری و گیاهان دارد درحالی که زیست بوم های مصنوعی محدود هستند. پس ابتدا باید انتخاب کنید که آبشارهای ساخت بشر برایتان جذابیت دارد یا آبشارهای طبیعی.

گشت وگذار با خیال آسوده

اگر انتخاب تان آبشارهای مصنوعی است تنها کافی است وسایل شخصی خودتان را در کوله ای جا بدهید و با کفش مناسب پیاده روی، وسایل شخصی و لباس راحتی راهی شوید. چراکه در زیست بوم های مصنوعی به تمام موارد از دسترسی ها گرفته تا سهولت و امنیت توریستی قبل از ایجاد و ساخت توجه شده و مطمئنا با چالش جدی در این گشت و گذارها روبرو نخواهید شد.

تورهای توریستی مطمئن انتخاب کنید

اگر قصد آبشارگردی دارید اما تا به امروز تجربه طبیعت گردی نداشته اید، یکی از انتخاب های شما می تواند سفر با تورهای توریستی باشد. البته در انتخاب تورتوریستی چند نکته را مورد توجه قرار دهید. یک تور توریستی معتبر و قابل اطمینان باید ترانسفر رفت و برگشت، بیمه مسئولیت مدنی، مجوز رسمی از سازمان میراث و راهنمای رسمی سازمان داشته باشد و قبل از سفر، خدمات و برنامه خود را با جزئیات کامل در اختیار شما قرار دهد.

چی ببریم؟

بسته به نوع تورهای توریستی وسایل مورد نیاز آبشارگردی فرق دارد. اما خیالتان راحت باشد نیازی به تجهیزات حرفه ای و تخصصی در این سفرها نیست چون اگر لازم باشد برگزارکننده خود آنها را مهیا می نماید. البته این لیست لوازم عموما به کارتان می آید: کفش مناسب پیاده روی، لباس مناسب فصل، یک دست لباس اضافه برای آبتنی، داروهای مورد استفاده، مقداری مغز و آجیل و میوه های خشک شده، کلاه، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب.

سفر ماجراجویانه

پرهیجان ترین نوع سفر آبشارگردی، سفر ماجراجویانه است. در این نوع سفر باید کوله پشتی را بست و دل به آبشار زد. این روش نیازمند تجربه و مهارت است. اما نگران نباشید با رعایت نکاتی که در ادامه به آن اشاره می گردد می توانید، حتی بدون تجربه هم یک سفر ماجراجویانه ایمن به آبشارها داشته باشید.

تصمیم و انتخاب اول

برای یک تجربه خوب در سفر آبشارگردی ابتدا باید فصل سفر، مقصد و مسیر عبوری را انتخاب کرد. مثلا هر فصلی نمی توان به هر آبشاری سفر کرد. مقصد ها باید با توجه به مسیر و توانایی گروه انتخاب گردد. مثلا آبشارهایی که نیار به صخره نوردی و یا کوهنوردی طولانی مدت دارد مناسب گروه های آماتوری و سالخورده نیست.

راهنمای محلی

بعد از اینکه مقصد سفر تعیین شد شما به یک راهنمای محلی نیاز دارید. شما نیازمند یک راهنمای واقعی هستند فردی که بارها و بارها به مقصد مورد نظر سفر نموده ، دقیقا منطقه را می شناسد و حاضر است شما را در این سفر همراهی کند.

کوله پشتی آبشارگردی ماجراجویانه

لیستی برای شما تهیه نموده ایم که با توجه به زمان و مکان سفر ماجراجویانه شما می تواند حسابی به کارتان آید. این فرهست شامل بسیاری از وسیله هایی است که در فصول مختلف و شرایط مکانی متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. شما می توانید بر اساس فصل، موقعیت مکانی و آب و هوایی مقصد مورد نظرتان این لیست را شخصی سازی کنید.

وسایل اولیه

کوله پشتی (ترجیحا کاور ضد آب) ،کفش مناسب ،کارت شناسایی ، مقداری پول نقد، قمقمه ،نقشه (کاغذی ضد آب + دیجیتال) ،جعبه یاری های اولیه ، چاقوی همه کاره، نخ و سوزن ، قطب نما ، سوت و زیرانداز

وسایل اقامت شبانه(شب مانی)

چادر، کیسه خواب ، زیرانداز کیسه خواب ، پتو مسافرتی ، هدلامپ ، فانوس چادر ، چراغ قوه و ملحفه

پوشاک

تی شرت ، صندل ، شلوار گرم کن ، پانچو، عینک آفتابی،کلاه یا دستمال سر ، مایو (اگر موقعیت شنا دارید) ، لباس گرم یا کاپشن (اگر در فصل سرد یا به مکان سرد سفر می کنید)

تجهیرات آشپزی

فندک یا سنگ چخماق ، اجاق گاز مسافرتی ،بشقاب، قاشق، چنگال و لیوان ، مایع ظرفشویی ، ماهی تابه و قابلمه مسافرتی،کتری ، ادویه جات ، روغن ، چای ، خشکبار و حبوبات ، کیسه فریزر و پلاستیک زباله و دربازکن کنسرو

تجهیرات بهداشتی

مسواک ، خمیر دندان ونخ دندان ، دستمال کاغذی ، دستمال مرطوب ، حوله ، صابون ، شامپو ، قرص مسکن و داروی خاص در صورت مصرف ، اسپری دفع حشرات، ضد آفتاب و دوش صحرایی

تجهیزات الکترونیکی

موبایل ، شارژر ، شارژر فندکی ، پاوربانک ، باطری اضافه ، هدفون ، اسپیکر ، دوربین و مبدل برق خودرو به برق شهری

تجهیزات تفریحی

کتاب ، قلم و کاغذ ، فریزبی ، ننو و یا هر گونه وسایل بازی قابل حمل، سبک و کم جا

نکته

این نکته ها را جدی بگیرید

شاید گمان کنید آبشارگردی که کاری ندارد و به راحتی امکان پذیر و قابل انجام است اما مطمئن باشید در این گشت وگذار هم باید نکاتی را مدنظر داشته باشید.

  • درصورت دسترسی نداشتن به آنتن دهی موبایل و برق نمی توانید از نقشه های گوگل و الکترونیکی بهره ببرید. پس استفاده از نقشه های کاغذی ضدآب خیال شما را از این بابت راحت می نماید.
  • در انتخاب کوله به سبک بودن و استاندارد بودن آن دقت کنید. استفاده از کوله های غیراستاندارد باعث آسیب به کمر و ستون فقرات شما می گردد.
  • هنگام خرید چادر به وزن آن، ضدآب بودن و تعداد نفرات توجه داشته باشید.
  • از پکینگ کیوب (نظم دهنده سفری) برای پارتیشن بندی فضای داخل کوله خود بهره ببرید. در سفرهای طبیعت گردی استفاده مناسب از فضای داخل کوله و بعلاوه چیده شدن مناسب وسایل داخل آن بسیار به شما در منظم کردن و دسترسی به آنها یاری می نماید.
  • استفاده از راهنماهای محلی به شما در پیداکردن محل مناسب برای کمپ کردن بسیار یاری می نماید.
  • لباس های پرزرق و برق انتخاب مناسبی برای این نوع گشت وگذار نیست. لباس هایتان را با توجه به فصل، مکان و آب و هوای مقصد انتخاب کنید. توجه داشته باشید که در برخی منطقه ها روزها گرم و شب ها بسیار سرد هستند. به همراه بردن یک لباس گرم اضافه توصیه می گردد.
  • هوای بومیان منطقه را داشته باشید. با خرید از صنایع دستی و غذاهای محلی به اقتصاد روستایی یاری کنید و احترام خود نسبت به آنها را نشان دهید.
  • برای انتخاب کیسه خواب به شرایط آب و هوایی مقصد دقت کنید. معمولا در لایه داخلی کیسه خواب، دمای مناسب استفاده از کیسه خواب درج می گردد.
منبع: همشهری آنلاین

به "ترفندهای آبشارگردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفندهای آبشارگردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید