این شهر ها در ایران بیشترین جهانگرد را دارند

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، بیشترین دنیاگرد در شهرهای ایران به کدام منطقه ها کشور اختصاص دارد، قبل از هر پاسخی باید به مفهومی به نام ایران فکر کرد! ایران اقلیمی وسیع و کلیّتی گسست ناپذیر است که بسیار فراتر از واژه هایی همانند کشور، استان یا حکومت قرار می گیرد. ایران قاره ای چهارفصل و دنیای خلاصه شده در ده ها قومیّت و نژاد و مذهب و فرهنگ است. سرزمین هم زیستی تمدن ها با گویش ها و زبان ها و پوشش هایی خوش نقش و نگار و پر از رنگ های شاد که همه از سربلندی و آزادگی خبر می دهند. در لابلای اوراق و در میان صفحات به یادگار مانده از دنیاگردان و ایران شناسان بزرگ یک موضوع مشترک بیش از هر مطلب دیگری به چشم می آید. موضوع و مفهومی که بیان می نماید: بدون تماشا ایران، دنیا را ندیده ایم و دنیا بدون ایران ناقص و خاموش است.

این شهر ها در ایران بیشترین جهانگرد را دارند

در پاسخ به پرسش اخیر باید گفت که تمام شهرهای ایران تماشای هستند و هر شهر به فراخور موقعیت و شرایط خود امکان تبدیل شدن به یک منطقه توریستی را دارد. با این وجود برشمردن تمامی این منطقه ها و شهرها امری محال است و از این رو با تکیه بر آمار و معروفیت نقاط مختلف ایران به معرفی شهرهای ایران با بیشترین توریست خواهیم پرداخت. بدین منظور استان ها و شهرهای توریستی ایران را در شش منطقه فرضی دسته بندی خواهیم کرد و در هر منطقه به معرفی شهرهای هدف توریستی ایران خواهیم پرداخت. در این مقاله با مجله توریستی وبلاگ شخصی اسماعیل همراه باشید تا با سفر به نقاط مختلف کشور از بیشترین توریست در شهرهای ایران اطلاعات بیشتری کسب کنید.

شهرهای شمال غربی ایران

آذربایجان سرزمین رودها و کوه های سربلند است و خروش رودها و سرفرازی کوه های این دیار، مردمانی پرشور و سربلند را در منطقه شمال غرب ایران تربیت نموده است. آذربایجان محل ورود قوم ماد به ایران است و بخش عظیمی از تاریخ غنی و ریشه های عمیق سرزمین ایران با نام این دیار آمیخته است. به فراخور این موهبت های طبیعت به این سرزمین رؤیایی و تاریخ باشکوه و سراسر افتخار مردمان این خطه، بدیهی است که شمال غرب ایران و خطه آذربایجان یکی از منطقه ها مهم با شهرهای هدف توریستی ایران باشد. استان هایی که در این بخش معرفی می شوند از مهم ترین استان های ایران در صنعت توریستی بوده و از مقاصد اصلی ایرانگردی به شمار می روند. در ادامه با منطقه های که بیشترین توریست در شهرهای شمال غربی ایران را دارند آشنا خواهیم شد.

  • استان آذربایجان غربی یکی از استان های زیبای کشور است که قطب توریستی آن مرکز استان یعنی ارومیه است. جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی شهرستان های مهاباد، تکاب، ماکو و باروق در کنار ارومیه نام این شهرها را در لیست منطقه ها دارای بیشترین توریست در شهرهای ایران قرار داده است.
  • دیگر استان این منطقه آذربایجان شرقی است که قطب توریستی این استان کلان شهر رؤیایی و منحصربه فرد تبریز است. شهرهای مراغه، میانه و مرند از دیگر شهرهای مهم و تماشای این استان هستند.
  • استان اردبیل یکی دیگر از استان های شمال غربی ایران است که قطب توریستی آن شهر اردبیل است و شهرهای مشگین شهر، سرعین و خلخال از دیگر منطقه ها تماشای این استان زیبا هستند. یکی از برترین نقاط کشور که آمار قابل توجهی در جذب بیشترین توریست در بین شهرهای شمال غربی ایران دارد استان اردبیل است.
  • استان زنجان چهارمین استان شمال غرب کشور که شهر زنجان مرکز این استان و قطب اصلی توریستی آن است و شهرهای خدابنده، ابهر، سلطانیه و خرمدره دیگر منطقه ها تماشای آن هستند.

شهرهای غربی ایران - بیشترین توریست در شهرهای ایران

استان های غربی ایران با سرزمین های آباد و به یادگار مانده از دوران کهن این سرزمین از جمله منطقه ها دارای بیشترین توریست در شهرهای غربی ایران هستند. هر ساله میلیون ها دوستدار ایرانگردی از شهرهای این منطقه ها تماشا نموده و همگی از مهمان نوازی مردمان خونگرم و مهربان کوهپایه های غربی زاگرس به نیکی یاد می نمایند. بخش مهمی از آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی ایران در استان های غربی کشور است. در این استان ها تنوع قومی و فرهنگی دنیایی زیبا و ستودنی پدید آورده است که هر توریستی را به وجد خواهد آورد. غرب کشور محل سکونت اقوام کُرد، لُر، ترک و فارس است. جهانی از لهجه ها و گویش ها در فضایی که مزیّن به رنگ ها و پوشش های چشم نواز و حیرت انگیز است. در ادامه ایرانگردی و آشنایی با شهرهای هدف توریستی نگاهی کوتاه خواهیم داشت به استان هایی که در غرب کشور واقع شده اند.

  • استان کردستان یکی از زیباترین منطقه ها نوار غربی کشور است و قطب توریستی آن مرکز استان یعنی شهر سنندج است و شهرهای بانه، مریوان و سقز از دیگر کانون های ایرانگردی در آن هستند. استان کردستان یکی از مهم ترین استان ها با بیشترین توریست در شهرهای غربی ایران است.
  • کرمانشاه استان بعدی این منطقه به مرکزیت کلان شهر کرمانشاه است که قطب توریستی استان هم به شمار میرود. شهرهای بیستون، پاوه و قصرشیرین از دیگر شهرهای توریستی آن به شمار می روند.
  • استان همدان دیگر استان این منطقه و شهر همدان مرکز این استان یکی از محبوب ترین مقاصد ایرانگردی است. شهرهای ملایر، تویسرکان و کبودر آهنگ دیگر شهرهای هدف توریستی استان همدان هستند.
  • شهر خرم آباد مرکز استان لرستان در کنار شهرهای بروجرد و درود مهم ترین مراکز توریستی این استان زیبا هستند.
  • شهرستان ایلام در کنار شهر تاریخی دره شهر (بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور) و شهر آبدانان مهم ترین مراکز توریستی و ایرانگردی استان ایلام به حساب می آیند.

شهرهای جنوب غرب و جنوب ایران

حرکت به سوی جنوب ایران، حرکت به سرزمین مردمان خونگرم و مهمان نوازی است که در سواحل خلیج فارس و منطقه ها کویری کشور سکونت دارند. به استثنای دو مورد تمامی استان ها و شهرهای واقع در این منطقه هوایی گرم و بیابانی یا گرم و شرجی دارند. با این وجود مجموعه ای از برترین منطقه ها کشور در زمینه جذب بیشترین توریست در شهرهای ایران در این منطقه واقع شده اند. برای درک زیبایی و شکوه و ایران نمی توان از افسون و اعجاز شهرها و شهرستان های واقع در جنوب غربی و جنوب ایران غافل شد. از دامنه های جنوبی زاگرس و کویر تا سواحل خلیج فارس و دریای عمان دنیایی از تاریخ و طبیعت قرار گرفته است که مشتاقان ایرانگردی را به سوی خود می خواند. پس با منطقه ها مهم جذب بیشترین توریست در شهرهای جنوب غرب و جنوب ایران آشنا خواهیم شد.

  • اهواز به عنوان مرکز استان خوزستان در کنار شهرهای شوش، شوشتر، آبادان و باغ ملک از مهم ترین منطقه ها توریستی استان هستند. صدها جاذبه طبیعی و تاریخی استان خوزستان را در لیست مهم ترین منطقه ها با بیشترین توریست در شهرهای جنوب غرب ایران قرار می دهند.
  • شهرکرد مرکز استان چهار محال و بختیاری یکی از زیباترین شهرهای کوهستانی کشور از مهم ترین منطقه ها با بیشترین توریست در شهرهای جنوب غرب کشور است.
  • شهرهای یاسوج، دهدشت و سی سخت مهم ترین منطقه ها توریستی استان کهگیلویه و بویر احمد هستند.
  • شهرستان بوشهر مرکز و قطب اصلی توریستی استان بوشهر است.
  • کلان شهر زیبای شیراز به همراه شهرستان مرو دشت قطب اصلی توریستی استان فارس و کانون اصلی جذب بیشترین توریست در شهرهای جنوب ایران هستند.
  • کلان شهر کرمان در کنار شهرستان های بم، زرند، رفسنجان، سیرجان، راور و شهر بابک مهم ترین منطقه ها تماشای استان کرمان هستند.
  • استان هرمزگان به مرکزیت کلان شهر بندر عباس با در اختیار داشتن مشهورترین جزایر ایران در خلیج فارس و به طور خاص جزایر کیش و قشم دارای بیشترین توریست در شهرهای ایران است.

شهرهای جنوب شرقی و شرق ایران

برای آشنایی با منطقه های که بیشترین توریست در شهرهای ایران را را دارند به نوار شرقی کشور سفر می کنیم. استان های این منطقه جزء پهناورترین و پرجمعیت ترین استان های ایران به حساب می آیند و پهنه وسیعی از از ایران با تنوع اقلیمی حیرت آور و هیجان انگیز به چهار استانی که در این بخش قرار دارند اختصاص می یابد. ایرانگردی در نوار شرقی از سواحل دریای عمان واقع در جنوب شرقی کشور شروع شده و پس از عبور از دشت ها و کویرها و شهرهای مختلف به بجنورد معتدل و زیبا در شمال شرقی کشور ختم می گردد. اعجاب انگیزترین و منحصربه فردترین شاهکارهای طبیعت ایران در شهرها و دشت های این ناحیه پدید آمده است. ادامه مطلب توضیحات بیشتری در این رابطه با بیشترین توریست در شهرهای جنوب شرقی و شرق ایران ارائه خواهد داد.

  • شهرهای زابل و ایرانشهر در کنار جزیره چابهار قطب توریستی استان سیستان و بلوچستان هستند.
  • شهر بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی در کنار شهرهای طبس و فردوس اصلی ترین مراکز توریستی استان خراسان جنوبی هستند.
  • در کنار مشهد، شهرهایی هم چون نیشابور، سبزوار، قوچان و بینالود جزء مهم ترین شهرهای توریستی استان خراسان رضوی با بیشترین توریست در بین شهرهای شرقی ایران هستند.
  • شهرستان بجنورد قطب اصلی توریستی استان خراسان شمالی است و شهرهای گرمه، شیروان و فاروج از دیگر شهرهای توریستی این استان به شمار می روند.

شهرهای مرکز ایران - بیشترین توریست در شهرهای ایران

قلب ایران مرکز رویدادها و جریانات تاریخ ساز این سرزمین و یکی از منطقه ها مهم جذب بیشترین توریست در شهرهای ایران است. این منطقه از کشور شامل مهم ترین شهرهای ایران از لحاظ سیاسی، اداری و صنعتی است. تراکم جمعیت و تعداد قابل توجه شهرها از مهم ترین مشخصه های این منطقه است. روزانه میلیون ها شهروند ایرانی به منطقه ها مرکزی کشور مراجعه نموده و به همین جهت نمی توان معضلی به نام ترافیک و آلودگی را در کلان شهرهای این منطقه نادیده گرفت. اما این تنها بخشی از ویژگی های شهرهای مرکز ایران است. چرا که مجموعه ای از برترین و زیباترین شهرهای کشور با کهکشانی از جاذبه های تاریخی و طبیعی در این ناحیه قرار گرفته است. برای ایرانگردی و درک تاریخ و هنر هزاران ساله این سرزمین، شهرهای مرکزی ایران انتخاب ایده آلی خواهند بود. در ادامه سفر کوتاهی به شهرهای منطقه مرکزی کشور خواهیم داشت.

  • شهرهای یزد، اردکان، تفت، میبد و ابَرکوه مهم ترین شهرهایی هستند که باعث بازدید بیشترین توریست در شهرهای مرکزی ایران از استان یزد می شوند.
  • کلان شهر اصفهان مرکز و قطب اصلی توریستی استان اصفهان در کنار شهرهای کاشان، آران و بیدگل، گلپایگان، سمیرم، نایین و ورزنه تماشای ترین شهرهای این استان هستند.
  • شهر قم به عنوان دومین مرکز مذهبی ایران قطب توریستی استان قم است.
  • شهرهای شازند، اراک، محلات و خمین اصلی ترین شهرهای توریستی استان مرکزی هستند.
  • شهر قزوین مرکز و قطب توریستی استان قزوین و یکی از مقاصد اصلی ایرانگردی در این منطقه تاریخی است.
  • استان البرز به علت دسترسی به جاده چالوس و روستاهای زیبای خود مانند برغان، سیبان دره و آسرا یکی از منطقه ها کشور با بیشترین توریست در بین شهرهای مرکزی ایران است.
  • کلان شهر تهران با امکانات تجاری و تفریحی مدرن خود قطب اصلی توریستی استان تهران است.
  • شهرهای سمنان، شاهرود، دامغان و مهدی شهر(شهمیرزاد) مهم ترین کانون های ایرانگردی استان سمنان هستند.

شهرهای شمالی ایران - بیشترین توریست در شهرهای ایران

در انتها ایرانگردی خود برای آشنا شدن با شهرهای ایران که مورد توجه توریستان قرار دارند، به خطه سرسبز و زیبای شمال می رسیم. شمال ایران یکی از زیباترین منطقه ها کشور و منطقه خاورمیانه است که به علت طبیعت سرسبز و بکر خود توریستان داخلی و خارجی فراوانی را مجذوب خود می نماید. سواحل زیبای دریای خزر، جنگل های انبوه و سرسبز، در کنار آبشارها و رودهای پر آب و خروشان محیطی رؤیایی و خیال انگیز ایجاد نموده اند که هر دوستدار سفر و طبیعت را مسحور خود می سازد.

در کنار تمامی این عوامل، زندگی سنتی و به دور از هیاهوی شهرها و فرهنگ غذایی متنوع و متفاوت این منطقه، شمال کشور را به اقلیمی ایده آل برای سفر تبدیل نموده است. سالانه میلیون ها توریست از شهرهای شمالی ایران بازدید می نمایند و این منطقه همیشه بیشترین توریست را در شهرهای ایران دارد. در ادامه مطلب سفری کوتاه به سه استان شمالی ایران دلایل بیشتری برای اثبات این ادعا ارائه خواهد داد.

  • شهرستان گرگان در کنار شهرهای گنبد کاووس، بندر ترکمن و علی آباد کتول جزء مهم ترین مراکز توریستی استان گلستان هستند.
  • استان مازندران با شهرهایی مانند ساری، کلاردشت، رامسر، نوشهر و سوادکوه بیشترین توریست را در بین شهرها و استان های ایران دارد.
  • شهرهای رشت، فومن، لاهیجان، آستارا و انزلی مهم ترین شهرهای توریستی استان گیلان هستند.

جمع بندی انتهای بیشترین توریست در شهرهای ایران

در انتها ایرانگردی کوتاه مجله توریستی وبلاگ شخصی اسماعیل ، اکنون می توان به سئوالی که در شروع این مطلب مطرح شد پاسخ داد. با در نظر گرفتن ظرفیت ها، امکانات، زیرساخت ها و جاذبه های توریستی در هر شهر و استان ایران و آمار توریستانی که به منطقه ها مختلف سفر می نمایند می توان به سئوالات مختلفی در این زمینه پاسخ داد. در انتها این مقاله به پرسش های مختلفی در ارتباط با توریستی در ایران که ممکن است برای شما هم پیش بیاید پاسخ داده شده است.

  • بیشترین توریست در ایران متعلق به کدام استان ها است؟ استان های مازندران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، گیلان، تهران، آذربایجان شرقی، خوزستان، هرمزگان و یزد بیشترین توریست را در بین 31 استان کشور دارند.
  • کدام مراکز استان بیشترین توریست را دارند؟ شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، تهران، اردبیل، یزد، رشت، کرمان، همدان و اهواز بیشترین توریست در شهرهای مراکز استان ایران را دارند.
  • کدام شهرستان های ایران بیشترین توریست را دارند؟ شهرهای کیش، قشم، چابهار، رامسر، چالوس، لاهیجان، آستارا، سرعین، بم، مرو دشت، کاشان و بروجرد بیشترین توریست در شهرستان های ایران را دارند.
منبع: الی گشت

به "این شهر ها در ایران بیشترین جهانگرد را دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این شهر ها در ایران بیشترین جهانگرد را دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید