معرفی 8 سوغاتی معروف شهر کرمان

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، کرمان یکی از پهناورترین استان های ایران است که در دل کویر گرم قرار گرفته و دارای تاریخی کهن و فرهنگی غنی است که گردشگران را به دیدار می طلبد

معرفی 8 سوغاتی معروف شهر کرمان

استان کرمان با داشتن 11 درصد از خاک کشور، جز بزرگ ترینو یکی از مرتفع ترین استان های ایران محسوب می گرددکه از شمال با یزد و خراسان، از جنوب با هرمزگان، سیستان و فارس همسایه است.

این منطقه دارای آب و هوایی مختلفی است، مثلاًدر شمال استان آب و هوای کویری حاکم است اما در بخش های جنوبی هوای معتدل تری راتجربه می کنید. شهرهای استان کرمان شامل کرمان، بردسیر، بافت، شهر بابک، جیروفت،رفسنجان سیرجان و بم است. یکی از ویژگی های دیگر این منطقه تنوع فرهنگ و اقلیت هایمختلفی از جمله شیعه، سنی، زرتشتی و... است که در آرامش کامل کنار یکدیگر زندگی می کنند.

از آنجا که این منطقه یکی از اولین سکونتگاه هایبشر به شمار می رفته، در طول دوران مختلف بناهای تاریخی و فرهنگی متعددی در آن بناشده است و کرمان را به یکی از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است. ازجمله این بناهای تاریخی می توانیم به باغ هرند، ارگ بم، ارگ راین، حمام وکیل، موزههنرهای معاصر، یخدان مویدی، مسجد ملک، آتش کده شاه فیروز و آثار بی شمار دیگری اشارهکرد. اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که قصد سفر به این استان زیبایکشورمان را دارید در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا سوغات کرمان را به شما معرفیکنیم.

1. پسته

به راحتی می توان گفت که مرغوب ترین پسته ایراندر کرمان تولید می گردد و کیفیت آن به حدی است که به سراسر جهان صادر می گردد.همچنین این استان در کنار کالیفرنیا امریکا بیشترین تولید پسته در جهان را بر عهدهدارند و به پایتخت پسته جهان شهرت یافته اند. اگر شما به این استان سفر کردید حتماًپسته اصل کرمان را تهیه کرده و برای سوغات به خانه ببرید.

2. عرقیات

عرقیات گیاهی یکی دیگر از محصولات خوراکی است کهنام خود را به عنوان سوغات کرمان مطرح کرده است. مرغوب ترین این عرقیات از دامنه کوه هایهزاره واقع در روستای لاله زار به دست می آید. از جمله این عرقیات طبیعی می توانبه عرق زیره، گلاب، عرق نعنا و محصولات دیگر اشاره کرد.

3. خرما

وقتی از خرمای مرغوب صحبت می کنیم همه ناگهان بهیاد خرمای بم می افتند، این شهر به علت آب و هوای مناسب برای رشد نخل های مرغوبدارای بهترین نمونه از خرمای کشور است. خرما را می توان یکی دیگر از محصولات کرماننامید که امروزه در حال صادرات به سایر کشورهای جهان است.

4. قاووت

قاووت یکی دیگر از مواد خوراکی معروف ایناستان است که در شهرهای کرمان در مدل های مختلفی تهیه می گردد. این پودرخوراکی قهوه ای رنگ از ترکیب موادی چون خشخاش، جو، قهوه، شکر، سیاه دانه و گشنیزکه همگی باهم مخلوط و خورد شده اند تشکیل می گردد و نکته جالب در قاووت این است کهدارای ارزش بسیار بالای غذایی است. پیشنهاد ما این است که به هیچ وجه کرمان رابدون خرید قاووت ترک نکنید!

5. زیره

با توجه به شرایط آب و هوای این منطقه خشک،بهترین محل برای کشت زیره در کرمان است و کمتر کسی پیدا می گردد که نام زیره کرمانرا نشنیده باشد. از زیره در طب سنتی استفاده فراوانی از جمله برای درمان نفع و سوهاضمه و ... می گردد. در هنگام خرید زیره بخاطر داشته باشید که نوع باکیفیت آن بارنگ مشکی شناخته می گردد.

6. قالی، گلیم و جاجیم

در کرمان نیز مانند بیشتر استان های ایران صنعتفرش، گلیم و جاجیم بافی در میان مردمان بومی رونق فراوانی دارد. یکی از علت هایشهرت قالی های کرمانی این است که منطقه کرمان پشم فوق العاده مرغوبی دارد که بسیار سبک وظریف است. گلیم و جاجیم کرمان هم از جمله صنایع دستی مرغوب و با کیف در کل کشوراست که توسط بانوان عشایر منطقه در فصل های که کار دامداری کم است تولید می گرددو برای خرید آن ها می توانید به شهرهای سیرجان وبافت مراجعه کنید.هم چنین کالاهای بافتنی دیگری چون عریض دوزی، پته دوزی، حصیربافی و آجیده دوزی نیز در استان وجود دارد که محصولات آن را می توانیداز بازارهای سراسر کرمان تهیه کنید.

7. ظروف مسی

کرمان دارای منابع معدنی مس است و می توان گفتکه یکی از مرغوب ترین مس ها به این استان تعلق دارد از همین رو ظروف مسی فراوانیاز جمله قابلمه، سینی و ظروف غذاخوری توسط صنعت کاران این خطه به صورت دستی وصنعتی تهیه می گردد.

8. آجیده

آجیده یکی از هنرهای این منطقه است که به دورانصفویان باز می گردد در آجیده دوزی مقداری پنبه بین دولایه پارچه قرار می گیرد وسپس روی آن را با نقوش برجسته می دوزند.

البته سوغات کرمان تنها به موارد بالا خطم نمی گرددو طیف گسترده تری از محصولات مختلف خوراکی و صنعتی را شامل می گردد که با گشت وگذار در بازارهای قدیمی شهر می تواند آنها را پیدا کنید.

چطور به کرمان برویم؟

کرمان دارای یک فرودگاه بین المللی و 4 فرودگاهعملیاتی کوچک است و شما از شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، تبریز و چند شهر دیگر می توانیدبه کرمان پرواز داشته باشید. علاوه بر آن شما می توانید با استفاده از قطار نیز بهاین استان سفر کنید. همچنین اگر بخواهید با اتوبوس یا ماشین شخصی به کرمان بیاییداز سمت غرب با استفاده از بزرگ راه آیت اله هاشمی از سمت جنوب از جاده چوبار،از سمت شمال با استفاده از جاده زرند و از شرق - سمت جاده بم وارد این استان شوید.

گروه گردشگری وبلاگ شخصی اسماعیل

منبع: setare.com

به "معرفی 8 سوغاتی معروف شهر کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 8 سوغاتی معروف شهر کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید