برترین گیاهان برای کم کردن رطوبت خانه

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، امروزه هوای بیشتر شهرهای کشور مرطوب و خفقان آور است. اگر هوای خانه تان خفه و مرطوب است، با کاشت این گیاهان زیبا رطوبت هوا را کاهش دهید و آن را دلپذیرتر کنید.

برترین گیاهان برای کم کردن رطوبت خانه

اگر رطوبت زیاد باعث شده هوا گرفته گردد و حتی در حدی است که به نظرتان می آید پوست تان مرطوب و چسبناک است، این گیاهان می توانند یاری خوبی باشند. شاید باورتان نگردد اما این ها به خوبی جواب می دهند و یاری می نمایند حس خوبی در خانه داشته باشید. برای نتیجه بهتر می توانید این گیاهان را بکارید و از راه چاره های دیگری هم برای کاهش رطوبت خانه بهره ببرید. البته اگر رطوبت خیلی زیاد نیست تنها کاشت این گیاهان کفایت می نماید. این گیاهان بعلاوه، هوای خانه را هم تمیز می نمایند و باعث می شوند خواب بهتری داشته باشید. خودتان ببینید!

1- گیاهان خشک روی

گیاهان خشک روی گیاهانی هستند که در بیابان ها یا منطقه ها یخی رشد می نمایند، یعنی جاهایی که آب کمی به صورت مایع وجود دارد. این گیاهان به خاطر توانایی شان در زندگی در آب و هوای خشن شناخته شده اند. نمونه های خوبی از این گیاهان کاکتوس ها و ساکولنت ها هستند. گیاه آلوئه ورا، صبر زرد، افوربیا، بعضی نخل ها و گیاهان خانواده یوکا نمونه خوبی از این گیاهان هستند. این گیاهان معمولا برگ هایی مودار یا براق دارند و ساقه هایی ضخیم که به آنها یاری می نماید بخار آب، یعنی همان رطوبت، را از هوا بگیرند و در خود ذخیره نمایند و به این ترتیب رطوبت هوا را کاهش دهند.

پس رطوبت خانه ، شرکت یا هر فضای سر بسته دیگری زیاد است، کافی است چند عدد کاکتوس، ساکولنت، یوکا و … در آنجا پرورش دهید تا هوا بهتر گردد.

2- گیاهان هوازی (اپی فیت)

گیاهان هوازی گیاهانی هستند که بدون آسیب زدن به گیاهان یا شیا روی آنها رشد می نمایند. همانطور که از نامشان پیدا است آنها رطوبت و مواد مغذی را از هوا دریافت می نمایند. در نتیجه قطعا جز گیاهانی هستند که رطوبت هوا را مصرف نموده و هوا را مطبوع تر می نمایند. خزه ها، بسیاری از سرخس ها، برومیلیاد و ارکیده ها مثال های خوبی از این گیاهان هستند. روش نگهداری از گیاهان هوازی در پست های قبلی همین بخش (بخش طبیعت) آمده است. اگر می خواهید گیاهان هوازی برای خانه تان تهیه کنید، بد نیست سری به این راهنما بزنید.

3- تیلاندسیا

زمانی که صحبت از کم کردن رطوبت محیط می گردد، هر لیستی بدون وجود نام تیلاندسیا در آن ناقص است! این گیاه هوازی استوایی یکی از اعضای خانواده برومیلیاد است و به خاطر اینکه ریشه ندارد و می تواند بدون خاک مواد غذایی و رطوبت مورد احتیاجش را تنها از هوای اطراف بگیرد، شناخته شده است. برگ های مجذوب کننده و زیبایش ورود آب به گیاه را آسان نموده، در حالی که فرار آن از گیاه را مشکل می نمایند. به علاوه رنگ نقره ای برگ ها باعث می گردد نور خورشیدی که به گیاه برخورد می نماید از سطح آن بازتاب داده گردد و در نتیجه گیاه خنک بماند. روش پرورش گیاه تیلاندسیا در پست های قبلی همین بخش (بخش طبیعت) آمده است. اگر در نظر دارید گیاه را تهیه کنید، بد نیست از این راهنما بهره ببرید.

4- اسپاتی فیلوم

این گیاه زیبا و آرام با گل های سفید و باشکوهش از طریق برگ های براق و سبز تیره ای که دارد رطوبت را از محیط اطراف می گیرد. به علاوه این گیاه بوی الکل، استون، بنزن و دیگر آلوده نماینده های هوا را از بین می برد و در واقع هوا را تمیز می نماید. اگر در شهرهایی با هوای آلوده زندگی می کنید، از پرورش اسپاتی فیلوم غافل نشوید. از آنجایی که این گیاه مفید تنها به اندازهی نور خورشید برای رشدش احتیاج دارد، پرورش آن به سادگی انجام می گیرد و می توان از آن در هر خانه ای نگهداری کرد. نور میانه تا کم، آبیاری منظم و هر از گاهی اندازه کمی کود اسپاتی فیلوم تان را شاداب و سرحال نگه می دارد و گیاه همواره برای تان گل می دهد. روش پرورش گیاه اسپاتی فیلوم در پست های قبلی همین بخش (بخش طبیعت) آمده است. اگر در نظر دارید گیاه را تهیه کنید، بد نیست از این راهنما بهره ببرید.

5- سرخس بوستون

سرخس بوستون به شدت رطوبت محیط را می گیرد. سرخس بوستون یک گیاه عجیب و غریب با شاخسار قوسی شکل و برگ های سبز و ظریف است. این گیاه هوا را تمیز هم می نماید و آلودگی هایی مانند فرمالدئید، زیلین و بنزن را می زداید و از بروز آلرژی و عفونت ها جلوگیری می نماید.

6- پاپیتال

پاپیتال گیاهی همواره سبز و چند سا است که پرورشی بی نهایت آسان دارد. پاپیتال رطوبت هوا را می گیرد و به علاوه آلودگی های هوای شهر را می زداید. خوبی دیگر این گیاه آن است که می توانید آن را در گلدان های آویز پرورش دهید و بالای سقف آویزانش کنید تا رطوبتی که به سمت بالا می آید را جذب کند. پاپیتال در آب و هوای خنک بهتر رشد می نماید.

7- نخل شامادورا

این گیاه گیاهی است سرسخت با شاخسار پر رمز و راز! نخل شامادورا یکی از آن گیاهان خانگی است که نگهداری کمی می خواهد اما فواید بی شماری دارد. بر خلاف بقیه نخل ها این یکی در اتاقی با نور کم و غیر مستقیم به خوبی رشد می نماید که همین خصیصه آن را به یکی از برترین گیاهان برای نگهداری در خانه تبدیل نموده است. البته می توان آن را در آفتاب مستقیم هم پرورش داد. یکی دیگر از نکات جالب راجع به این نخل آن است که بیشتر آب مورد احتیاجش را از هوا می گیرد نه از خاکش! این گیاه رطوبت هوا را از آن می گیرد و از ورود عوامل بیماری زا و آلرژی زا به بدن جلوگیری می نماید.

8- گندمی

گندمی محبوبیتش را به خاطر ظاهر زیبا و نگهداری کمی که دارد به دست آورده است. برگ های قوس دار گیاه ظاهر بی نظیری به آن می بخشند اما این زیبایی همه آن چیزی نیست که گندمی به شما ارائه می دهد! توانایی گندمی در زندگی در غفلت کامل شما و نور کم آن را ا این حد محبوب نموده. این گیاه رطوبت هوا را گرفته و آلودگی ها را می زداید. گندمی می تواند 90 درصد فرمالدئید موجود در هوای اطرافش را به خود جذب کند.

منبع: فوت و فن / balconygardenweb.com

به "برترین گیاهان برای کم کردن رطوبت خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین گیاهان برای کم کردن رطوبت خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید