تمرکز دولت در تجارت خارجی بر مسئله دانش بنیان است، سهم تحقیق و توسعه در فراوری کشور زیر یک درصد!

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، فاطمی امین گفت: در وزارت صمت، در حوزه تجارت خارجی تمرکز ما بر مسئله دانش بنیان است. ما باید رتبه پیچیدگی اقتصاد ایران را به زیر 50 برسانیم.

تمرکز دولت در تجارت خارجی بر مسئله دانش بنیان است، سهم تحقیق و توسعه در فراوری کشور زیر یک درصد!

به گزارش گروه مالی وبلاگ شخصی اسماعیل، نشستی با عنوان ارتقا فراوری دانش بنیان در شرکت های بزرگ با حضور سیدرضا فاطمی امین؛ وزیر صمت، حمیدرضا طیبی؛ رئیس جهاد دانشگاهی کشور و سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید که مشروح این گزارش در ادامه تقدیم می گردد.

در ابتدای این مراسم سیدرضا فاطمی امین؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تحقیق و توسعه ای مهم است که منجر به افزایش فراوری و کیفیت، باعث نوآوری و کاهش قیمت گردد.

فاطمی امین با بیان اینکه در سال های گذشته در حوزه اقتصاد دانش بنیان، اکوسیستم این کار در کشور شکل گرفته است، عنوان کرد: به نظر می آید در این اکوسیستم جای شرکت های بزرگ خالی است و باید طرف تقاضا را تقویت کنیم. نقش دانش بنیان این است که دانش نقش موثری در فراوری داشته باشد.

سهم تحقیق و توسعه در فراوری کشور زیر یک درصد است!

وی ادامه داد: در 40 یا 50 سال پیش نیروی کار و سرمایه مهم بود و بحث بهره وری هم مطرح بود، اما وقتی از اقتصاد دانش بنیان سخن می گوییم، مولفه دیگری به عنوان دانش مطرح می گردد و سهم این مسئله در فراوری افزایش پیدا می نماید. سوال اینجاست که سهم تحقیق و توسعه در فراوری ناخالصی کشور چقدر است؟ برخی کشور ها به 4 درصد رسیده اند و در ایران این آمار زیر یک درصد است.

وزیر صمت اعلام کرد: نکته بسیار مهم اینجاست صرف بالا رفتن سهم تحقیق و توسعه کافی نیست، تحقیق و توسعه ای مهم است که منجر به افزایش فراوری و کیفیت گردد و باعث نوآوری و کاهش قیمت گردد.

باید رتبه پیچیدگی اقتصاد را به زیر 50 برسانیم

فاطمی امین عنوان کرد: در وزارت صمت، در حوزه تجارت خارجی تمرکز ما بر مسئله دانش بنیان است. ما باید رتبه پیچیدگی اقتصاد ایران را به زیر 50 برسانیم که درحال حاضر این آمار بالای 100 است. ما کلی مقاله داریم، اما باید پرسید چه تعداد از این مقالات مسائل کشور را حل می نمایند؟ زمانی این مقالات ارزشمند است که مسائل کشور را حل نماید.

وزیر صنعت در سرانجام سخنان خود گفت: شرکت های بزرگ هستند که مقیاس های بزرگ دارند. در شرکت های بزرگ اگر یک درصد با یک فعالیت دانش بنیان آب کمتر مصرف گردد، شاید ارزشش بیشتر از تعداد زیادی شرکت کوچک باشد.

واردنماینده تجهیزات هستیم

در ادامه مراسم حمیدرضا طیبی؛ رئیس جهاد دانشگاهی کشور هم عنوان کرد: ما استراتژی توسعه صنعتی و فناوری نداریم. صنعت حمل و نقل ریلی، یکی از صنایع پیشرفته است و به شدت در کشور حمل و نقل شهری و بین شهری ما در حال توسعه است، اما وارد نماینده تجهیزات این قبیل مسائل هستیم.

وی ادامه داد: چرا نباید در یک همچین صنعتی صاحب دانش و فناوری شویم. در برنامه ششم توسعه باید در برنامه حمل و نقل، 85 درصد داخلی سازی کنیم. در یک حرکت کاملا باورنکردنی یک رام قطار ملی مترو ساخته شد و در حال اجرا تست های استاندارد است.

تنها مشکل کشور نبود اراده است!

رئیس جهاد دانشگاهی کشور در سرانجام سخنان خود گفت: از نظر توسعه فناوری تنها مشکل ما اراده، برنامه و راه حل برای رسیدن به هدف است. باید اراده کنیم و استراتژی توسعه صنعتی به وسیله وزارت صمت تهیه گردد و در برنامه هفتم توسعه یک برنامه کلان پروژه محور شکل بگیرد. به بحث حجم مالی در کشور توجه نمی گردد و حجم بازار را برای شرکت ها در نظر نمی گیریم.

در بخش کشاورزی عقب ماندگی زیادی داریم

در ادامه این مراسم سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: یک اکوسیستمی در داخل کشور ایجاد شده که از دانشگاه ها آغاز می گردد و به بازار می رسد. فرق زیادی بین صنعت و کارخانه است. بیس اصلی توسعه صنعتی کشور، صنعت مونتاژ بود. وی ادامه داد: وقتی خودروسازی تحریم می گردد با چینی ها همکاری می نماید و در زمانی که تحریم نیست با فرانسوی ها فعالیت می نماید، این صنعت نیست، بلکه کارخانه است. صنعت جایی است که خودمان طراحی می کنیم و می سازیم و در این موارد کارمان زمین مانده است.

ستاری اضافه کرد: در بخش کشاورزی عقب ماندگی زیادی داریم و مواد غذایی وارد می کنیم. در این حوزه مسائلی در موضوع تکنولوژی داریم و در اینجا شرکت های بزرگ باید پای کار بیایند. یک کشور نفت خیز، دولت و حکومت چاق دارد و قوانین متناقض زیاد است.

بخش سنتی خصوصی ما از نوآوری استقبال نمی نماید!

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اعلام کرد: بخش سنتی خصوصی ما از نوآوری استقبال نمی نماید و شرکت های بزرگ ما که به نوعی به منابع زیرزمینی مثل نفت وصل هستند، پشتشان گرم است و علاقه ای به نوآوری ندارند بلکه باید بدانند نوآوری باعث می گردد تا ارزش اضافه کرده شان 100 برابر بیشتر گردد.

باید خام فروشی را از بین ببریم

ستاری در سرانجام سخنان خود عنوان کرد: باید همه ما کنار هم کار کنیم. در اکوسیستم نفتی، دانشگاه هم نفتی می گردد و دنبال حل کردن مسائل مردم نیست. دانشگاه باید درآمدهایش متنوع باشد که این دانشگاه می تواند با جامعه تعامل داشته باشد. باید خام فروشی را از بین ببریم و از نوآوری استقبال کنیم. توسعه شرکت های دانش بنیان شامل سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش ها می گردد. از پول دولت در پژوهش محصول بیرون نمی آید و آن چیزی که مشکل جامعه را حل می نماید، محصول است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تمرکز دولت در تجارت خارجی بر مسئله دانش بنیان است، سهم تحقیق و توسعه در فراوری کشور زیر یک درصد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمرکز دولت در تجارت خارجی بر مسئله دانش بنیان است، سهم تحقیق و توسعه در فراوری کشور زیر یک درصد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید