مریخ نورد پشتکار با رسیدن به دلتای رودخانه مریخی کارزار علمی دوم را شروع کرد

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، مریخ نورد پشتکار ناسا برای شروع دومین کارزار علمی و کشف نشانه های حیات باستانی در مریخ، با موفقیت به دلتای رودخانه باستانی دهانه جزرو رسید.

مریخ نورد پشتکار با رسیدن به دلتای رودخانه مریخی کارزار علمی دوم را شروع کرد

جمع آوری نمونه ها هنگام کاوش در دلتای رودخانه باستانی و اکنون خشک شده، تنها هدفی است که ربات مریخ شناس شش چرخ ناسا طی دومین کارزار علمی خود در سیاره سرخ دنبال خواهد نمود.

طبق خبری که ناسا در ساعات گذشته منتشر کرد، مریخ نورد پشتکار (Perseverance) پس از جمع آوری هشت نمونه از هسته های سنگی در نخستین کارزار علمی خود و کامل کردن رکورد 31 روز مریخی (Sol) حرکت تقریبا پیوسته و بعلاوه طی مسافت 5 کیلومتر، 13 آوریل (24 فروردین) به آستانه دهانه جزرو (Jezero) رسید.

این محدوده که به وسیله تیم پشتکار با اشاره به نقطه ای که سه آبراه دلتا به هم می پیوندند، سه چنگال (Three Forks) نام گرفته است، به عنوان منطقه دومین کاوش علمی مریخ نورد که با نام کارزار ابتدای دلتا یا کارزار جبهه دلتا (Delta Front Campaign) شناخته می گردد، انتخاب شده است.

توماس زوربوچن (Thomas Zurbuchen) معاون اداره مأموریت علمی ناسا گفت: دلتای دهانه جزرو نوید یک جشن مریخ شناسی واقعی را می دهد و یکی از برترین مکان ها در مریخ برای جست وجوی نشانه هایی از حیات میکروسکوپی باستانی است. پاسخ پرسش های بشر آنجاست و تیم پشتکار آماده است تا آن ها را بیابد.

این دلتا، مجموعه ای بزرگ از سنگ ها و رسوبات به شکل بادبزن در لبه غربی دهانه جزرو است که میلیاردها سال پیش از به هم پیوستن یک رودخانه مریخی و یک دریاچه موجود در این دهانه شکل گرفته است.

کاوش این منطقه بکر علمی، در صدر لیست اهداف تیم علمی پشتکار واقع شده است، زیرا رسوبات ریزدانه ای که مدت ها پیش در آن ته نشین شده اند، برترین گزینه این ماموریت برای یافتن بقایای حفظ شده از حیات میکروبی باستانی هستند.

مریخ نورد با استفاده از یک مته در انتهای بازوی رباتیک خود و یک سیستم پیچیده جمع آوری نمونه، هسته های سنگی را جمع آوری می نماید که نخستین گام برای بازگردانی نمونه های مریخ به زمین است.

کن فارلی (Ken Farley)دانشمند پروژه پشتکار از مؤسسه فناوری کالیفرنیا گفت: ما به مدت بیش از یک سال در حالی که کف دهانه را می پیمودیم، دلتا را از راه دور آنالیز کردیم و در نهایت با حرکت پیوسته و سریع، توانستیم به آن برسیم. تصاویر به دست آمده از جزئیات این منطقه نشان می دهد که می توانیم برترین و ارزشمندترین سنگ ها را آنالیز کنیم.

کارزار علمی جبهه دلتا دوشنبه 18 آوریل (29 فروردین) شروع شد و حدود یک هفته رانندگی به جنوب غربی و سپس غرب را پیش رو خواهد داشت. یک هدف از این سفر این است که برترین جهت را برای صعود به دلتا، که حدود 40 متر بالاتر از کف دهانه امتداد می یابد، شناسایی نمایند.

هم اکنون دو گزینه، به نام دماغه نوکشاک (Cape Nukshak) و شکاف هاوکس بیل (Hawksbill Gap) به نظر برای عبور مطلوب به نظر می رسند و به علت زمان حرکت اندک برای رسیدن به بالای دلتا، تیم علمی بیشتر به شکاف هاوکس بیل متکی است، اما این گزینه ممکن است با دریافت اطلاعات اضافی از مریخ نورد تغییر کند.

در هر صورت پشتکار از هر جهتی به سمت فلات بالای دلتا برود، تیم مأموریت تحقیقات علمی دقیقی را از جمله نمونه برداری از هسته های سنگی را در جهت انجام می دهد، سپس می چرخد و در جهت بازگشت هم همین کار را انجام خواهد داد. انتظار می رود که مریخ نورد در طول کارزار جبهه دلتا و طی نیمی از سال، حدود هشت نمونه را جمع آوری کند.

طبق برنامه ریزی کنونی، پس از تکمیل این فرایند بازگشتی، پشتکار احتمالا از جهتی تازه، دوباره از دلتا بالا می رود تا کارزار بالای دلتا (Delta Top Campaign) را شروع کند که آن هم حدود نیم سال زمینی دیگر طول خواهد کشید.

فارلی گفت: دلتا همان علتی است که پشتکار برای آن به دهانه جزرو فرستاده شد چون ویژگی های جالب توجه زیادی دارد. ما در پی نشانه هایی از حیات باستانی در صخره های پایه دلتا خواهیم بود که فکر می کنیم زمانی ساختاری گِل-مانند در کف دریاچه جزرو داشته اند.

او اضافه کرد: در بالای دلتا هم می توانیم به تکه های شن و سنگی که از جریاان بالادست، شاید کیلومترها دورتر به این منطقه آمده اند، نگاه کنیم. مکان هایی که مریخ نورد هرگز از آن ها بازدید نخواهد نمود اما ما می توانیم از رودخانه مریخی باستانی که اسرار زمین شناختی سیاره را برای ما به ارمغان آورده است، بهره ببریم.

پشتکار اکنون دومین کمپین علمی خود را بیش از یک ماه زودتر از برنامه ریزی قبلی شروع می نماید زیرا این مریخ نورد می تواند به طور اتوماتیک روی گودال های شنی، دهانه ها، تخته سنگ ها و میدان های مملو از سنگ های تیز در دهانه جزرو حرکت کند.

شش چرخ آلومینیومی مریخ نورد در طول سفر 5065 متری به تری فورک (منطقه سه چنگال)، 3116.25 دور چرخیدند. با میانگین 211 متر در هر بار راندن، ویژگی ناوبری اتوماتیک مریخ نورد اتوناو (AutoNav) با یاری هوش مصنوعی در طول سفر 10744 تصویر را از دوربین ناوبری ارزیابی کرد و به مریخ نورد دستور توقف و چرخش در محل را داد تا 55 بار خطرات سطحی را با موفقیت پشت سر بگذارد.

عکس کاور: نگاه مریخ نورد پشتکار به دلتای رودخانه باستانی دهانه جزرو

Credit: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS

منبع: NASA

منبع: دیجیکالا مگ

به "مریخ نورد پشتکار با رسیدن به دلتای رودخانه مریخی کارزار علمی دوم را شروع کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد پشتکار با رسیدن به دلتای رودخانه مریخی کارزار علمی دوم را شروع کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید