کارشکنی های اپل عایدی گوگل افزایش یافت

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، تهران (پانا) - عایدی آلفابت، شرکت مادر تخصصی گوگل در نتیجه افزایش اندازه تبلیغات بر بستر این غول دنیای فناوری، در سه ماهه سوم 2021 رشدی چشمگیر و خیره کننده داشته و با 41 درصد افزایش (نسبت به مدت مشابه پارسال) به 1/53 میلیارد دلار رسیده است.

کارشکنی های اپل عایدی گوگل افزایش یافت

به گزارش ایران، این در حالی است که بسیاری انتظار داشتند با توجه به نوترین چالشی که کمپانی اپل رقم زده است، مقدار عایدی و سود این کمپانی ازطریق تبلیغات کاهش یابد.

دردسرسازی اپل و حضور پیروز آلفابت

کمپانی اپل در تازه ترین کوشش های خود برای حفاظت از حریم خصوصی کاربرانش تصمیم گرفت تغییراتی در نحوه دسترسی به اطلاعات دستگاه های آیفون که عملاً نیمی از گوشی های هوشمند مورد استفاده در ایالات متحده را تشکیل می دهند، انجام دهد. اپل طی چند ماه گذشته به کاربران خود یاری کرد تا کنترل بیشتری بر ردیابی احتاقتصادی اطلاعات آنها در فضای ابری، هنگام جست و جو در وب، حضور در شبکه های اجتماعی و... داشته باشند و دیتای آنها کمتر در اختیار شرکت های تبلیغاتی قرار گیرد. درحال حاضر کاربران اپل می توانند مانع جمع آوری اطلاعات شان به وسیله کمپانی های فعال در عرصه تبلیغات باشند و هرگونه کوشش گوگل، یوتیوب و سایر کمپانی ها و شبکه های اجتماعی برای جمع آوری داده ها را متوقف نمایند. با وجود چنین مانع بزرگی، بسیاری انتظار داشتند آلفابت از نظر مقدار عایدی و سود، کاهش قابل ملاحظه ای را تجربه کند درحالی که شرایط به گونه ای دیگر رقم خورد.

عملاً آلفابت سود 25.5 میلیارد دلاری را درنتیجه افزایش تبلیغات گوگل تجربه کرد و گوگل به علت افزایش مقدار تبلیغات اینترنتی، در سه ماهه سوم 2021 بیشتر از هر شرکت دیگری عایدی حاصل از تبلیغات داشت. در تازه ترین گزارش عنوان شده است که تبلیغات گوگل 1/53 میلیارد دلار از مجموع عایدی 12/65 دلاری آلفابت در سه ماهه سوم را به خود اختصاص داده است که تقریباً 5 درصد افزایش نسبت به 88/61 میلیارد دلار گزارش شده در سه ماهه دوم و 41 درصد افزایش هم نسبت به سال گذشته داشته است. بعلاوه در این گزارش آمده است که فروش کلی آلفابت به 65.12 میلیارد دلار افزایش یافت که این رقم بالاتر از میانگین پیش بینی شده 63.3 میلیارد دلاری تحلیلگران مؤسسه پژوهشی Refinitiv است.

کالین کولبرن، تحلیلگر شرکت مشاوره فناوری Forrester در این باره می گوید: شرکت آلفابت، گوگل و کمپانی های زیرمجموعه آن تقریباً به طور کامل از تغییرات ایجادشده به وسیله اپل مصون مانده اند به همین علت هم شاهد افزایش عایدیزایی گوگل از محل تبلیغات هستیم.

لازم به ذکر است که مجموع هزینه های آلفابت در سه ماهه سوم با 26 درصد افزایش به 44.1 میلیارد دلار رسید و تعداد نیروی کار این شرکت هم از 150 هزار کارمند گذشت. سهام آلفابت هم از خاتمه سال گذشته نسبت به بسیاری از همتایان بزرگ رجحان داشته و حدود 57 درصد افزایش یافته است. دراین مدت مایکروسافت 39 درصد، فیس بوک 20 درصد و آمازون هم 2درصد نسبت به مدت مشابه 2020 رشد داشته اند.

بعلاوه در بیانیه ای که قبل از اعلام عایدی آلفابت به اشتراک گذاشته شد، ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل و آلفابت به بهبود شرایط موتور جست و جوی گوگل و پیکسل 6 به عنوان نمونه هایی از سرمایه گذاری پیروز محصولات خود اشاره نمود و یادآور شد که آلفابت بر اولین شرکت هوش مصنوعی خود تمرکز دارد. وی بعلاوه مقدار فروش تبلیغات سه ماهه سوم را بالاتر از حد انتظار بیان کرد و یادآور شد که این موضوع نشانه ای از این است که کسب وکار آنلاین درحال غلبه بر محدودیت های نو ایجاد شده به وسیله اپل برای ردیابی کاربران آیفون است و خرید آنلاین مانند همواره در فصل تعطیلات از محبوبیت برخوردار خواهد بود. گوگل ازطریق موتور جست و جوی خود، سرویس ویدیویی یوتیوب و بعلاوه مشارکت هایی در سراسر وب، تبلیغات اینترنتی بیشتری نسبت به هر شرکت دیگری به فروش رسانده است. ازسوی دیگر طبق این گزارش، به علت پاندمی کووید19، مردم در دوسال گذشته زمان بیشتری را به صورت آنلاین گذرانده اند وعادات نو آنها همچنان پابرجاست، به همین علت هم مقدار تقاضا برای خدمات و سرویس های گوگل از سال گذشته تا به امروز افزایش یافته است و این فرایند همچنان ادامه دارد.

فیلیپ شیندلر، مدیر ارشد بازرگانی گوگل هم در این باره گفت: تغییر مصرف نمایندگان به سمت دنیای دیجیتال واقعی است و حتی در حال حاضر یعنی زمانی که شاهد بازگشت تدریجی مردم به فروشگاه ها هستیم، این حضور ادامه خواهد یافت.

عایدیزایی یوتیوب

طبق این گزارش، مقدار عایدی تبلیغات یوتیوب هم که در مالکیت گوگل قرار گرفته است، در سه ماهه سوم سال 2021 میلادی به 2/7 میلیارد دلار افزایش یافته است و این موضوع هم در افزایش عایدیزایی آلفابت از ناحیه تبلیغات، تأثیرگذار بوده است. بعلاوه طبق این گزارش، تحلیلگران یادآور شده اند چیزی نمانده است که مقدار عایدی این پلتفرم ویدیویی از نتفلیکس پیشی بگیرد. نتفلیکس در سه ماهه سوم 2021 مقدار عایدی خود را حدود 7.5 میلیارد دلار گزارش نموده است و برای بسیاری از محققان و تحلیلگران نزدیکی عایدی تبلیغاتی یوتیوب به کل عایدی نتفلیکس، بسیار جالب توجه بوده است.

روث پورات، مدیر ارشد اقتصادی آلفابت هم با اشاره به کوشش های اپل برای تأثیرگذاری بر فروش تبلیغات یوتیوب گفت: بنا به نتیجه تحقیقات تحلیلگران ما، گوگل به طور کلی کمتر از کمپانی های مشابه، تحت تأثیر فعالیت های اپل در ممانعت از ردیابی اطلاعات کاربران قرار گرفته است زیرا موتور جست و جوی گوگل داده هایی را در خصوص علایق کاربران جمع آوری می نماید که برای شرکت های فعال در حوزه تبلیغات بسیار ارزشمند و کارآمد است و عملاً می تواند کوشش اپل را خنثی کند.

فیلیپ شیندلر، مدیر ارشد بازرگانی گوگل هم از یوتیوب به عنوان بستری برای کسب و کارهای آینده یاد کرد و با اشاره به حضور و فعالیت حداقل 2 میلیون تولیدنماینده محتوا بر بستر یوتیوب و انجام تبلیغات به وسیله آنان گفت: نسل بعدی کسب وکارها و شرکت های رسانه ای به وسیله سازندگان در یوتیوب ساخته می شوند و ما خوشحالیم که به رشد آنها یاری می کنیم.

در این گزارش بعلاوه با اشاره به عایدی تبلیغاتی 2/7 میلیارد دلاری یوتیوب در سه ماهه سوم امسال آمده است که این مقدار نسبت به سه ماهه دوم امسال افزایش اندکی داشته است. در سه ماهه دوم سال 2021 میلادی، یوتیوب بیش از 7 میلیارد دلار عایدی تبلیغاتی کسب کرد که البته این رقم تقریباً یک میلیارد دلار از عایدی تبلیغات سه ماهه اول امسال میلادی این پلتفرم ویدیویی بیشتر بوده است.

روث پورات، مدیراقتصادی گوگل و آلفابت بعلاوه در این گزارش یادآور شده است که انتظار دارد در سه ماهه چهارم به علت همزمانی با فصل تعطیلات و بعلاوه فروش فیت بیت و اشتراک های یوتیوب، این پلتفرم در سایر حوزه ها حتی حوزه سخت افزاری نیز نقش آفرینی کند و عایدیزایی داشته باشد. اما پورات پیش بینی نموده است که در سه ماهه چهارم امسال سهم گوگل پلی از رشد مقدار عایدی آلفابت بیشتر از بقیه بخش ها خواهد بود. وی بخشی از این موضوع را هم به کاهش 15درصدی هزینه خدمات مربوط می داند که در ماه جولای شروع شد. یوتیوب بعلاوه به وسیله YouTube Shorts تمرکز خود را روی ویدیوهای کوتاه ادامه داده است. YouTube Shorts یک سرویس ویدیوی کوتاه است که تعداد بازدیدهای روزانه از آن در اواخر جولای از 15 میلیارد بازدید نیز فراتر رفت.

تبلیغات مؤثر توئیتر

توئیتر هم یکی دیگر از غول های فناوری دنیا است که با یاری عایدی حاصل از تبلیغات، پیروز شد تاحدی ضرر و زیان خود را جبران کند. این کمپانی که در سه ماهه سوم 2021 عایدی 1.28 میلیارد دلاری داشته، عایدی حاصل از تبلیغات خود از این رقم را 1.14 میلیارد دلار می داند. درحالی که عایدی حاصل از تبلیغات این کمپانی افزایش 40 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ولی به علت افت ارزش سهام، کل عایدی توئیتر با کاهش روبرو بوده است. همین موارد نشان می دهد که بیشتر کمپانی های فناوری، تبلیغات را به عنوان یک منبع عایدیزایی مهم در نظر گرفته اند و کوشش دارند با استفاده از ابزارهایی همانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و... بر توان این بخش بیفزایند که خود زمینه ساز افزایش عایدیزایی آنها گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "کارشکنی های اپل عایدی گوگل افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشکنی های اپل عایدی گوگل افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید