5 فیلم که روش اکران فیلم ها را تغییر دادند (و 5 فیلم نو که شاید این کار را بکنند)

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، از زمان افزایش محبوبیت فیلم های سینمایی در اولین دهه قرن 20، روش انتشار و اکران فیلم، مدام در حال تغییر است. این روش ها، از سالن سینما گرفته تا رسانه های خانگی، به طور مداوم در حال توسعه بوده است. بعضی از فیلم های اخیر، به وسیله استراتژی های خلاقانه، معرفی فناوری های تازه و هیجان انگیز یا روش های دیگر، شیوه انتشار فیلم ها را تغییر داده اند. علاوه بر این، فیلم های مختلفی وجود دارند که هنوز اکران نشده اند و می توانند در سال های آینده، همین تاثیر را بر صنعت سینما داشته باشند.

5 فیلم که روش اکران فیلم ها را تغییر دادند (و 5 فیلم نو که شاید این کار را بکنند)

10. پارادوکس کلاورفیلد در گذشته (The Cloverfield Paradox1)

داستان پارادوکس کلاورفیلد که در اصل با اسم ذرات خدا شناخته می گردد، به گروهی از فضانوردان می پردازد که پس از اشتباه در یک آزمایش، باعث ناپدید شدن زمین می شوند. آن ها در کوشش برای یافتن راه بازگشت، با وقایع عجیبی در سفینه خود روبه رو می شوند.

این فیلم که قبل از فروش به نتفلیکس، قرار بود به وسیله پارامونت پیکچرز منتشر گردد، در یک تریلر سوپربول معرفی گردید و پس از انتها بازی، بلافاصله منتشر گشت. این روش، توجه زیادی را به خود جلب کرد و پس از آن، سایر سرویس های پخش هم از این فرمول استفاده کردند.

9. تماس صفر در آینده (Zero Contact)

این فیلم با کارگردانی ریک داگدیل و بازیگری آنتونی هاپکینز، داستان گروهی پنج نفره را روایت می کند که کوشش می نمایند اختراع یک تایتان پیشرفته را از بین ببرند. این اختراع، هم می تواند راهکار مسائل بشریت باشد و هم می تواند به نسل بشر انتها دهد.

تماس صفر، اولین فیلمی است از محبوبیت فعلی ان اف تی (توکن های غیرقابل تعویض) استفاده می کند و به وسیله سرویس پخش نو ووئله، به اسم ان اف تی منتشر می گردد. هدف این سرویس پخش، ایجاد الگوی نوی برای انتشار فیلم ها و سریال ها است و آن ها امیدوارند که این فرایند به واسطه تماس صفر به خوبی پیش برود.

8. فعالیت فراطبیعی در گذشته (Paranormal Activity)

این فیلم ترسناک با کارگردانی اورن پلی، در سال 2007 و مانند فیلم پروژه جادوگر بلیر، با فرمت فاوند فوتیج ساخته شد. این اثر به داستان زوج جوانی به نام میکا و کتی می پردازد که وقایع فراطبیعی خانه خود را ثبت می نمایند. به گمان بسیاری از افراد، فعالیت فراطبیعی یکی از ترسناک ترین فیلم های تاریخ محسوب می گردد.

به گفته نشریه منتال فلاس، الگوی انتشار این فیلم پربازده (از نظر اقتصادی)، باعث شد تا مخاطبان انتظار بیشتری برای این اثر بکشند. این فیلم، به صورت معمول و گسترده منتشر نشد و تماشاگران باید درخواست می دادند تا این اثر در منطقه آن ها اکران گردد.

7. تل ماسه در آینده (Dune)

تل ماسه، یکی از مورد انتظارترین فیلم های سال 2021 است که در آن، تیموتی شالامی در نقش پل اتریدس، مرد جوانی است که در میانه یک جنگ خانوادگی و کهکشانی، گرفتار شده است. این فیلم، اقتباسی از یکی از تاثیرگذارترین رمان های علمی تخیلی تمام دوران است و به وسیله دنیس ویلنوو کارگردانی می گردد.

طبق اطلاعات سایت نامبرز، تل ماسه با بودجه ای بالغ بر 165 میلیون دلار ساخته شده است و همه منتظر هستند تا عملکرد آن را در گیشه ببینند. اندازه فروش تل ماسه می تواند عاملی معین نماینده برای استودیوها در نحوه انتشار فیلم های پرهزینه در آینده باشد.

6. آواتار در گذشته (Avatar)

آواتار جیمز کامرون، داستان جیک سولی، جانباز معلول جنگ را روایت می کند که به ناوی ها در جنگ برابر انسان ها یاری می کند، چرا که انسان ها به سیاره آن ها (پاندورا) تجاوز نموده اند. آواتار در سال 2009 اکران شد و هنوز رکورد دار پرفروش ترین فیلم تاریخ گیشه در دنیا است.

فیلم، مورد استقبال منتقدان نهاده شد اما علت اصلی اثرگذاری فرهنگی آن، استفاده انقلابی از فناوری سه بعدی بود. این فیلم، آغازی بر اکران سه بعدی در هالیوود بود و هنوز بعد از 12 سال، بسیاری از فیلم ها به صورت سه بعدی منتشر می شوند.

5. آواتار 2 در آینده (Avatar 2)

از زمان انتشار آواتار، همواره صحبت هایی در خصوص آواتار 2 صورت می گرفت و انتها این پروژه قرار است در 16 دسامبر 2022 اکران گردد. برخلاف فیلم اصلی که بیشتر در سیاره زمین روایت می شد، این دنباله جیمز کامرون، داستان خود را در سیاره پاندورا پیش می برد.

بر اساس گزارشات اخیر آی مکس، محبوبیت فیلم های سه بعدی در حال کاهش است. آواتار 2 دنباله فیلم قبلی است که باعث اوج گیری فرایند انتشار سه بعدی شد و هم چنان به اسم یکی از برترین نمونه های سه بعدی مورد ستایش قرار می گیرد و دنباله آن، می تواند دوباره توجهات را به سمت این گونه فیلم ها جلب کند.

4. زن شگفت انگیز 1984 در گذشته (Wonder Woman 1984)

در این دنباله، دایانا به سال 1984 می رود. او با مکس لرد قدرتمند که می تواند خواسته همه را برآورده کند، مبارزه می کند و هم چنین دوباره با معشوق گذشته خود، استیو ترور روبه رو می گردد.

برادران وارنر در اقدامی بحث برانگیز، به علت همه گیری ویروس کرونا، فیلم را هم زمان با سینماها، در سرویس پخش اچ بی او مکس هم منتشر کرد. پس از آن، بسیاری دیگر از شرکت ها از این روش الهام گرفتند و در یک استراتژی مشابه، آثار خود را در سرویس های پخش هم انتشار دادند.

3. بالا را نگاه نکن در آینده (Dont Look Up)

در این فیلم آدام مک کی، ستارگانی مانند لئوناردو دی کاپریو و جنیفر لارنس حضور دارند که دو ستاره شناس هستند و قصد دارند دنیا را از ظهور یک دنباله دار که دنیا را نابود خواهد نمود مطلع نمایند. دی کاپریو و لارنس، بازیگران اصلی هستند و در کنار آن ها، مریل استریپ، جونا هیل و آریانا گرانده هم حضور دارند.

فیلم علاوه بر نتفلیکس، به وسیله سالن های سینما هم به نمایش درمی آید. این پروژه طولانی ترین بازه اکران در سینما را خواهد داشت و عملکرد آن در گیشه، می تواند نحوه انتشار فیلم های آینده نتفلیکس را تغییر دهد.

2. جانوران بی مرز و بوم در گذشته (Beasts Of No Nation)

در جانوران بی مرز و بوم به کارگردانی جوجی فوکوناگا، یک پسر جوان آفریقایی به ارتش بچه ها سرباز می پیوندد که به وسیله یک جنگسالار سرسخت راهنمایی می شوند. در طی جنگ داخلی، این پسر جوان، به بلوغ فکری می رسد و با مخاطرات زندگی آشنا می گردد.

این پروژه اولین فیلمی بود که به وسیله نتفلیکس اکران شد و یکی از برترین فیلم های اصلی این سرویس پخش است. هم چنین پس از عدم نامزدی این فیلم در اسکار، بحث های زیادی در خصوص شرایط لازم برای نامزدی برترین فیلم در اسکار، پا گرفت.

1. 100 سال در آینده (100 Years)

این اثر به نویسندگی جان مالکوویچ و کارگردانی رابرت رودریگز ساخته می گردد و اطلاعات کمی از آن درز پیدا نموده است و فقط می دانیم که یک فیلم کوتاه است و تیم سازنده خلاقی دارد.

ساخت این فیلم در سال 2015 اعلام شده بود و قرار است 100 سال پس از این تاریخ و در سال 2115 اکران گردد. فیلم های زیادی قرار است در چند سال آینده منتشر شوند اما این روش اکران 100 سال، می تواند نحوه زمان بندی و برنامه ریزی استودیوها برای اکران آثار خود را متحول کند.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 فیلم که روش اکران فیلم ها را تغییر دادند (و 5 فیلم نو که شاید این کار را بکنند)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 فیلم که روش اکران فیلم ها را تغییر دادند (و 5 فیلم نو که شاید این کار را بکنند)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید