برنامه ها و اهداف انستیتو بین المللی کشتی تشریح شد

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، ناصر نوربخش سرپرست انستیتو کشتی با تشریح برنامه ها و اهداف این انستیتو در مصاحبه با سایت فدراسیون کشتی گفت: حدود 4 ماه است که در انستیتو حضور دارم و در این مدت برگزاری 30 کلاس آموزشی را در زمینه داوری، مربیگری و بانوان در دست اقدام داریم که تا به امروز 10 کلاس کنترل و استاژ برگزار گردید است. با وجود اینکه با مدرسان خود صحبت می کنیم و سرفصل های آموزشی را نیز به آنها داده ایم متأسفانه در بعضی از موارد ناهماهنگی هایی به وجود می آید که نیازمند آن است که یک کلاس توجیهی برای مدرسین هستیم.

برنامه ها و اهداف انستیتو بین المللی کشتی تشریح شد

وی ادامه داد: کاری که مدنظر ماست کامل انجام نمی گردد ما برای کلاس های خود سرفصل های نو آموزشی از جمله سرفصل انجام فنون تعریف نموده ایم. مدت کلاس های عملی ما از یک یا دو روز به 10 روز رسیده و در این مدت مدرسین باید طبق سرفصل معین شده نسبت به آموزش مربیان بپردازند اما در بعضی موارد آموزش هایی خارج از این سرفصل ها داده می گردد.

نوربخش گفت: حتی بسته به درجات کشتی سرفصل درس های ما تفکیک شده و همه این موارد را در قالب آئین نامه بر روی سایت فدراسیون کشتی قرار داده ایم تا در دسترس همه باشد.

نوربخش گفت: پیش از این در انستیتو کشتی کمیته هایی تعریف شده بود اما فعال نبوده و و در واقع وجود خارجی نداشتند، ضمن اینکه دستورالعملی هم برای آنها تعریف نشده بود. در این مدت سعی کردیم که چندین کمیته را با با دستور العمل معین و با حضور اساتید برجسته دانشگاهی و افراد متخصص تشکیل دهیم که در اولین گام اقدام به برگزاری جلسات برای تشکیل کمیته بازاریابی و کمیته آسیب شناسی و استعدادیابی برای اولین بار کردیم.

وی توضیح داد: آئین نامه کاملی به جهت آموزش نداشیتم و ما در این مدت این آئین نامه را در سطح های مختلف تدوین کردیم. ضمن اینکه سه کتاب اصول عملی تمرینات کشتی، بازی های کشتی و حرکات زمینی ژیمناستیک- تمرینات پل سازی دونفره و زبان انگلیسی تخصصی کشتی داوری و مربیگری را به چاپ رساندیم و این کتاب باید در سرفصل آموزش مدرسین ما قرار بگیرد، البته با توجه به نیازهایی که داشته این کتاب دوباره مورد بازبینی قرار گرفته و نسخه نو آن به زودی چاپ خواهد شد.

سرپرست انستیتو کشتی در خصوص فعالیت کمیته مربیان در این مرکز علمی گفت: در حال حاضر عملاً چنین کمیته ای نداریم و در پی این هستیم که آئین نامه ای برای این کمیته تدوین کنیم و می بایست حتماً یک نماینده از این کمیته در مسابقات مختلف حضور داشته باشد. قطعاً دغدغه فدراسیون کشتی آموزش صحیح و اصولی مربیان و بعلاوه ارتقا دانش فنی و علمی آنها است. اولین کاری که باید انجام گردد غربالگری مربیان است، یعنی مدرسان ما در استان ها حضور پیدا نمایند و کلاس های کنترل و ارتقا برگزار گردد و مربیانی که توانایی انجام کار را ندارند از گردونه خارج و به مربیانی که فنی و با دانش هستند بهای بیشتری داده گردد.

وی ادامه داد: کاری که از سوی فدراسیون اجرا شده ایجاد یک سیستم جامع اطلاعات کشتی است که مربیان می بایست در آن سیستم ثبت نام نمایند و در این سامانه ما 13 مرحله برای مربیان درنظر گرفته ایم که از کمترین درجه تا درجه بین المللی ادامه خواهد داشت، که طی این مراحل باعث انگیزه مربیان خواهد شد.

نوربخش گفت: از سوی دیگر باید تمامی مربیان مورد ارزیابی کامل مدرسین ما قرار بگیرند تا یک آگاهی کامل از شرایط کمی و کیفی مربیان کل کشور بدست بیاوریم. تمامی کلاس هایی که انجام می گردد، فیلمبرداری شده و پس از آن در انستیتو کشتی آنالیز می گردد. تا به امروز کلاس های استاژ (ورود به مربیگری) را برگزار کردیم اما اولین کلاس کنترل و ارتقا ما در خوزستان و در منطقه آزاد اروند برگزار می گردد که شخصاً در آن حضور خواهم داشت. اگر می خواهیم در زمینه مربیگری پیروز شویم باید در مقاطع کوتاه و پیوسته کلاس های مختلف را برای آنها برگزار کنیم چون یک مربی برای رسیدن به آن درجه کمال و پختگی نیازمند گذراندن کلاس های بسیاری است.

وی گفت: ما برنامه های بسیاری را برای انستیتو کشتی تدارک دیده ایم، تدوین آئین نامه های مختلف، تشکیل کمیته های مختلف و بعلاوه برگزاری دوره های داخلی و بین المللی، اما تمامی اینها نیازمند حمایت ویژه از این مرکز علمی است. انستیتو به وسیله پرفسور حمیدی در دهه هفتاد بعنوان یک مرکز علمی برای کشتی کشور پایه گذاری شد، اما پس از گذشت 30 سال باید نگاه ها به این مرکز علمی عوض گردد، چراکه اگر بتوانیم قدرت و اختیار عمل لازم را به این مرکز بدهیم می توانیم به صورت اصولی و زیرساختی کار کشتی را درست کنیم. البته که این کار زمان بر است اما بالاخره باید از یک جا آغاز گردد و همین الان هم از خیلی از کشورهای صاحب کشتی جهان در این زمینه عقب هستیم.

سرپرست انستیتو کشتی گفت: واقعیت این است که برای اجرای هر برنامه ای نیازمند به بودجه و هزینه های اقتصادی است. فدراسیون کشتی و به خصوص دبیر در رأس آن به انستیتو و اهداف آن اعتقاد استوار دارند، اما با توجه به هزینه های بسیار در کشتی اعم از اعزام تیم های ملی به مسابقات، برگزاری اردوها و مسابقات داخلی، واقعاً کشتی از لحاظ اقتصادی دچار کمبود بودجه است.

مربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی توضیح داد: جهان با 30 سال پیش تفاوت بسیاری نموده، تمامی برنامه ها و کارها به صورت سیستماتیک و بر اساس علم روز انجام می گردد، ما به راحتی می توانیم به وسیله فضای مجازی اقدام به آموزش مربیان و یا داوران خود کنیم و بستر این کار در ایران نیز فراهم است، حتی می توانیم یک اپلیکیشن اختصاصی برای مربیان خود داشته باشیم تا به صورت مستمر با آنها در تماس باشیم و ضمن آموزش، پرسش و پاسخ نیز انجام گردد و آنها نیز نمونه اجرای فنون خود را در بستر فضای مجازی برای ما بارگذاری نمایند تا مورد بازبینی اساتید قرار بگیرد.

وی اضافه نمود: ما بخشی از این کار را انجام داده ایم و سیستم جامع مربیان فعالیت خود را آغاز نموده است، اما قطعاً ادامه این راه و تهیه تجهیزات و نیروهای لازم برای تدریس، فیلمبرداری، آرشیو … نیازمند نیروی انسانی و بودجه مناسب است که اگر تأمین گردد قطعاً یک تحول بزرگ در کشتی کشور به وقوع خواهد پیوست. پیش از این بسیاری از افراد با حضور در کلاس ها بدون داشتن هیچ سابقه ای در کشتی و یا انجام آزمونی صاحب کارت مربیگری می شدند، اما دیگر اینگونه نخواهد بود و ما شرایط خود را برای این کار داریم.

وی در خاتمه ادامه داد: از شرایطی که برای ورود مربیان به عرصه کشتی گذاشته ایم دارای تحصیلات بالای دیپلم، داشتن حداقل حکم قهرمانی سوم کشور در رده های سنی مختلف است. ضمن اینکه کلاس های ما برای ورود مربیان از یک یا دو روز به 21 روز ارتقا یافته که 10 روز آن کلاس عملی و 11 روز نیز کلاس تئوری است که متقاضیان کلاس تئوری را باید زیر نظر ادارات کل ورزش و جوانان استان مربوطه بگذرانند و دروس مختلفی از جمله قوانین و مقررات داوری، جدول نویسی مسابقات، حقوق ورزشی، زبان تخصصی نیز اضافه شده است. در ادامه اگر کشتی گیر پیروز به کسب امتیازات لازم در این کلاس ها گردد، در سیستم وزارت ورزش و جوانان ثبت و با داشتن کد مربوطه به کلاس های عملی مربیگری که با حضور اساتید انستیتو برگزار می گردد، ورود خواهد نمود که خود آن کلاس ها نیز حدود 10 روز به طول خواهد انجامید و کلیه این اقدامات از زمان ورود من به انستیتو کشتی در حال اجرا است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "برنامه ها و اهداف انستیتو بین المللی کشتی تشریح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ها و اهداف انستیتو بین المللی کشتی تشریح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید