زیرساخت های شهری با اندازه جمعیت موجود متناسب نیست

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با طرح این پرسش که آیا امکان توسعه زیرساخت ها و خدمات شهری نیز به موازات رشد جمعیت شهرها وجود دارد یا خیر؟ گفت: موضوع وقتی جدی تر می گردد که بدانیم که هم اکنون نیز زیرساخت های شهری با اندازه جمعیت موجود، متناسب نیست و یک عقب ماندگی جدی در این حوزه وجود دارد.

زیرساخت های شهری با اندازه جمعیت موجود متناسب نیست

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، مهدی پیرهادی در نشست هم اندیشی کارگروه های تخصصی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرنشینی پدیده ای بسیار پیچیده و در عین حال تاثیرگذار بر زندگی فرد، خانواده و جامعه است. امروزه کیفیت زندگی شهری به طور مستقیم بر همه حیطه های فیزیکی، اجتماعی، مالی، سیاسی، زیست محیطی و فرهنگی شهروندان تاثیر می گذارد.

وی با بیان اینکه جالب است بدانیم که در سال 2007 جمعیت شهرنشین دنیا برای اولین بار از مرز 50 درصد گذشت و پیش بینی می گردد که این رقم در سال 2030 یعنی کمتر از 9 سال دیگر از مرز 65 درصد نیز بگذرد، گفت: در سال 2030 از هر سه نفر جمعیت دنیا 2 نفر آن در شهرها زندگی می کنند.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با طرح این پرسش که آیا امکان توسعه زیرساخت ها و خدمات شهری نیز به موازات رشد جمعیت شهرها وجود دارد یا خیر؟ گفت: موضوع وقتی جدی تر می گردد که بدانیم که هم اکنون نیز زیرساخت های شهری با مقدار جمعیت موجود، متناسب نیست و یک عقب ماندگی جدی در این حوزه وجود دارد.

وی تاکید نمود: علاوه بر شهرنشینی، مسائل مربوط به تغییر اقلیم، امنیت غذا و آب، بحران های اجتماعی - مالی، نزاع ها و درگیری های داخلی و اپیدمی ها نیز از معضلات قرن حاضر هستند. این مسائل مخصوصا در کشورهای کمتر پیشرفته و به ویژه در شهرها نمایان تر خواهند بود.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران عنوان نمود: بنابراین سرعت رشد شهرنشینی در دنیا به ویژه در کشورهای در حال توسعه، طوری است که شهرها را با مسائل جدی و متعددی روبرو خواهد ساخت . به عنوان مثال بانک دنیای پیش بینی می نماید که بر خلاف تصور عامه، قطب اصلی فقر در آینده، در شهرها متمرکز خواهد بود.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: بیش از یک سوم شهرنشینان در سراسر دنیا، در سکونتگاه های غیررسمی زندگی خواهند کرد که بالطبع این شرایط جوامع را با مسائلی نظیر افزایش آسیب های اجتماعی، شرایط نامطلوب محیط زندگی، افزایش فقر، خشونت، اعتیاد ، بیماری های مزمن و طغیان بیماری های نو پدید، روبرو خواهد ساخت.

وی گفت: طبق سرشماری های صورت گرفته در کشور، مقدار شهرنشینی در سال 1335 در ایران حدود 31 درصد بوده است که این مقدار در سال 1375یعنی فقط طی 40 سال، به مقدار 61 درصد رسیده است.آخرین سرشماری مربوط به سال 1395 است که نشان می دهد مقدار شهرنشینی در ایران از مرز 70 درصد نیز گذشته است.

وی اضافه نمود: این موضوع کاملا واضح است که کلید حل بسیاری از این مسائل در دست دولتمردان، سیاستگذاران محلی و مدیران شهری است.برنامه ریزی مطلوب و مدیریت شهری مناسب، می تواند به وسیله حمل و نقل فعال، طراحی پویای فضاهای شهری، رعایت استانداردهای مسکن و شهرسازی، تسهیل دسترسی شهری برای همه اقشار جامعه، توسعه فعالیت های اجتماعی و مشارکتی و بعلاوه همکاری و هماهنگی بین بخشی، نقش بسزایی در ارتقاء سطح محیط زیست و سالمت شهر و شهروندان داشته باشد.

پیرهادی تاکید نمود: در سند منظره 20 ساله کشور، یکی از ویژگی های جامعه ایرانی، برخورداری از رفاه، امنیت غذایی ، تامین اجتماعی، سلامت، فرصت های برابر، توزیع مناسب عایدی، نهاد مستحکم خانواده به دور از فقر و فساد ، تبعیض و بهره مند از محیط زیست مطلوب، ذکر شده است.

وی با بیان اینکه دستیابی به این منظره نیازمند توجه جدی به حوزه های مختلف شهری است، اضافه نمود: بدین منظور استقرار یک نظام جامع و یکپارچه سیاستگذاری در حوزه سلامت، محیط زیست و خدمات شهری لازم است.

پیرهادی اضافه نمود: مرور مطالعات صورت گرفته در حوزه های مختلف مدیریت شهری و محیط زیست شهر تهران حاکی از این است که مرکز جمهوری اسلامی ایران با چالش های متعددی در حوزه های گوناگون روبرو است که می توان به مواردی همانند، افزایش مقدار بیماری های واگیردار از جمله کووید 19 و بیماریهای غیرواگیردار مزمن ناشی از استرس های شهری اشاره نمود.

وی ادامه داد: ضعف در شاخص های ایمنی، بهداشت و محیط زیست در توسعه شهر اعم از اقدامات زیرساختی و عملکردی، وجود بافت های فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی داخل شهرها و حاشیه شهرها و مهاجرین، عدم توجه کافی به سلامت روانی و اجتماعی شهروندان و سیاست گذاریهای مربوط به آن از دیگر موارد مورد اشاره است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: وجود انواع آلودگی های زیست محیطی و در راس آنها آلودگی هوا ، ضعف در امنیت و ایمنی مواد غذایی و تغذیه و سبک زندگی شهری، تغییر اقلیم و چالش های مربوط به آن، مقدار خطر وقوع حوادث طبیعی از جمله زلزله، سیل، فرونشست از دیگر چالش ها می باشد.

وی به کمبود فضای سبز در بعضی نقاط شهر تهران، ضعف در ساماندهی مشاغل، ضعف در سیما و منظر شهری، افزایش ساختمانهای ناایمن در سطح شهر، افزایش هزینه های نگهداشت شهر تهران و ضعف در مدیریت پسماند، به عنوان سایر چالش ها، اشاره نمود و گفت: حل این مسائل نیازمند نگاه تخصصی و جهادی، مسئله محور بودن، مبتنی بر شواهد و جامعه محور بودن است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری تاکید نمود که کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران یکی از کمیسیون های ششگانه شوراست که وظیفه سیاستگذاری و تبیین راهبردهای حوزه مربوطه را در راستای توسعه پایدار، حفظ و بهبود محیط زیست شهری، ارتقای سلامت شهر و شهروندان، بهبود ایمنی و کاهش مخاطرات طبیعی و انسان ساخت، ارائه مطلوب خدمات شهری و بهبود سیما و منظر شهری را به عهده دارد.

وی با بیان اینکه تحقق این مهم، نیازمند استفاده از همه ظرفیت های موجود و مشارکت همه بخشها از جمله نهادهای اجرایی، مردمی، نخبگان و... می باشد، اضافه نمود: ساختاری که به لطف خداوند متعال امروز از آن رونمایی خواهیم کرد، سعی دارد بستری را برای تحقق اهداف این کمیسیون در دوره تازه فراهم کند.

وی تاکید نمود: گستردگی موضوعات و امور محوله به کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و لزوم اتخاذ رویکرد تخصصی به موضوعات مربوط به کمیسیون و از طرف دیگر تعدد ذی نفعان و همکاران این حوزه در آنالیز و تدوین برنامه ها و لزوم استفاده از تمام ظرفیت های موجود در آنالیز جامع وضع موجود شهر تهران در شاخص های سلامت، محیط زیست ، ایمنی و خدمات شهری ، سیاستگذاری محلی، نظارت و ارزیابی اقدامات و برنامه ها ما را بر آن داشت که این ساختار را طراحی و پس از کسب نظر خبرگان شهر، آن را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: آنچه ما در پی آن هستیم و امیدواریم کارگروه ها در تحقق آن به کمیسیون و نهایتا شهر یاری کنند این است که اولا وضع موجود شهر را به صورت دقیق آنالیز کرده و عوامل و علل زمینه ای آن را تحلیل کنند. بعلاوه انتظار داریم راهبردها و راهکارهای بهبود وضع موجود را احصا و پیشنهاد کنند.

رییس کمیسیون سلامت شورای تهران، ادامه داد: از اقدامات دیگری که این ساختار انجام خواهد داد این است که برنامه های 5 ساله شهرداری تهران را با استفاده از شاخص های عینی و کمی معین شده پایش کرده و در آنالیز طرح ها، لوایح، پیشنهادات، مطالعات و گزارشات همکاری کنند.

پیرهادی گفت: امیدواریم که این ساختار که متشکل از مسئولین، نهادهای مردمی، دانشمندان و سازمان های مر دمی است بتواند بستری برای تصمیم گیری مناسب و مشارکتی برای حل مسائل شهر باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "زیرساخت های شهری با اندازه جمعیت موجود متناسب نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیرساخت های شهری با اندازه جمعیت موجود متناسب نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید