پشت پرده سرگردانی 70 روزه بهارستان ، کرونا عامل تعطیلی مجلس نبود!

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، با آشکار شدن رقم بالای ابتلا به کرونا در صحن بهارستان نشست 6 اسفند ماه مجلس به حد نصاب نرسید و آنطور که قاسم میرزایی نیکو به خبرنگاران خبر داده وقتی اعلام کردند 23نفر از100 نماینده کرونا دارند جلسه بعدی به نصاب نرسید.

پشت پرده سرگردانی 70 روزه بهارستان ، کرونا عامل تعطیلی مجلس نبود!

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، 70 روزی می گردد که بهارستان بیرون از گود تصمیم گیری های کلان کشور قرار گرفته است و جز شکواییه گاه و بیگاه معدودی از نمایندگان از حذف شدن نقش شان به عنوان وکیل مردم صدایی از خانه ملت شنیده نمی گردد.

  • آخرین نشست مجلس کی برگزار گردید؟

هفتم بهمن ماه بود که هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت برگزاری نشست های علنی مجلس به بعد از انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی موکول می گردد و 5اسفندماه 98موعد بعدی نشست علنی نمایندگان خواهد بود.

  • چرا نشست 6اسفند غیرعلنی شد؟

انتخابات زیر سایه تأیید شیوع کرونا ویروس در دوم اسفندماه برگزار گردید و 3 روز بعد از آن یعنی دوشنبه 5اسفند نشست بهارستان بعد از 28 روز تعطیلی برگزار گردید؛ نشستی که آنالیز کلیات بودجه و رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی را در دستور کار داشت. شیوع کرونا و بازگشت نمایندگان از سراسر کشور بعد از میتینگ های فشرده انتخابی شان منجر به شرایطی شد که جلسه علنی مجلس زیر سایه تدابیر بهداشتی و با دریافت تست کرونا از 100 نماینده تشکیل شد؛ تدابیری که هویدا کرد از 100نماینده ای که تست داده بودند 23نفرشان مبتلا به کرونا ویروس بودند. با آشکار شدن رقم بالای ابتلا به کرونا در صحن بهارستان نشست 6 اسفندماه مجلس به حد نصاب نرسید و آنطور که قاسم میرزایی نیکو به وبلاگ شخصی اسماعیل خبر داده وقتی اظهار داشتند 23 نفر از100 نماینده کرونا دارند جلسه بعدی به نصاب نرسید. به این ترتیب هیأت رئیسه مجلس ترجیح داد آن را نشست غیرعلنی بنامد؛ نشستی که بنا به گفته نمایندگان منجر به بدعت گذاری های جدید در مجلس شد. تصویب لایحه بودجه ای که نمایندگان کلیاتش را رد نموده بودند در کمیسیون تلفیق و عدم نقش آفرینی نمایندگان مردم در بحران کرونا عیان ترین ثمره تعطیلات اجباری بهارستان بود.

  • مجلس دهمی ها چقدر فرصت دارند؟

مجلس اگر در خوشبینانه ترین حالت از 19 فروردین نشست های علنی اش را شروع کند و بی وقفه نشست های علنی اش را از سر بگیرد بدون تعطیلی 3هفته کاری و یک هفته سرکشی به حوزه های انتخابیه 5هفته می تواند نشست داشته باشد و اگر به روال مرسوم در هر هفته 3 نشست برگزار کند 15 نشست دیگر دارد تا مجلس را به منتخبان بعدی واگذار کند. هفتم خردادماه نخستین نشست مجلس یازدهمی ها برگزار می گردد و مجلس دهم رسما خاتمه خواهد یافت.

  • چرا رأی به تعطیلی مجلس داده شد؟

عنوان تعطیلات اجباری بهارستان وقتی قابل فهم تر می گردد که نگاه نمایندگان به تصمیمی که پشت درهای هیأت رئیسه مجلس برای تعطیلی مجلس گرفته شد را درنظر گرفت؛ نکاتی که به باور جمعی از نمایندگان حکم قطعات پازلی را دارند که وقتی کنار هم چیده می شوند عنوان کرونا برای تعطیلی مجلس را شوخی جلوه می دهند؛ چنانکه محمدرضا نجفی، نماینده تهران و قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند متفق بودند بر اینکه جلوگیری از استیضاح وزیر کشور و تصویب تعاملی بودجه علت تعطیلی مجلس بود نه کرونا! با همین نگاه است که بهرام پارسایی، نماینده شیراز در نامه ای سرگشاده به علی لاریجانی تعطیلی مجلس با طرح این سؤال که چه فرق است بین به توپ بستن مجلس با دستور تخته کردن در آن، می گوید: هیچ محمل قانونی برای تعطیلی مجلس وجود ندارد. من با شرمساری احساس می کنم در قرنطینه اخلاقی هستم تا قرنطینه سلامت. مایه خجالت است که وکیل مردم در حوزه تقنین باشم و در بزنگاه غائله سر در لاک سلامت شخصی خود فرو برم.

  • می دانستند نمایندگان بعد از انتخابات دیگر رودربایستی ندارند

قاسم میرزایی نیکو- نماینده دماوند در این باره می گوید: همفکری نمایندگان با دولت و ستاد کرونا می توانست نقش آفرین باشد و همبستگی ویژه ای بیافریند؛ به رغم این مهم اما تصمیم به تعطیلی مجلس دریافتد. به نظر من تعطیلی مجلس حساب شده بود به این معنا که جمعی نخواستند مجلس در بزنگاه تأثیرگذاری اش نقش آفرین باشد. کرونا بهانه ای برای ترساندن نمایندگان و رضایت ضمنی جمعی از آنها برای کوچ از بهارستان بود. تعطیل شدن مجلس چنان حساب شده بود که در همان نشست بعد از انتخابات - پنجم اسفندماه - دم و دستگاهی فکر شده برای تست دریافت از مجلسی ها راه افتاده بود، درست هم جواب داد و از 100 نماینده که تست دریافتد جواب آزمایش چنان بود که دیگر نمایندگان وحشت کردند و چنان ترسیدند که در نشست ششم اسفندماه حاضر نشدند و جلسه به نصاب نرسید. به نظر من هیأت رئیسه از پذیرفتن و همراهی تصمیمات احتمالی نمایندگان جا زد؛ چرا که می دانست با شیوع کرونا نمایندگان مجلس می خواهند هر روز از تریبون بهارستان یقه ناکارآمدی بعضی مسئولان را بگیرند و با حضور مجلس اقدامات و کاستی ها در لحظه خبرساز می شد.

البته مدیریت بی مبنا و غیرقانونی کرونا فقط عامل تعطیلی مجلس نبود، بلکه تدوین بودجه سال 99که مجلس کلیات آن را رد نموده بود با نکات قابل بحثی چون اختصاص 2میلیارد یورو به بنیه دفاعی کشور از صندوق توسعه ملی درحالی که دولت مجوز برداشت 2میلیارد و 795میلیون یورو را داشت و از این مبلغ تنها 795یورو را به دیگر بخش ها مثل کشاورزی و آبخیزداری و مقابله با ریزگردها و... اختصاص داده بود، از دیگر عوامل تعطیلی مجلس بود.

از سوی دیگر نیز عملکرد عجیب وزیر کشور در اعلام آرای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و عدم اعلام میزان آرای استانی و آرای باطله اعتراض نمایندگان را به دنبال داشت و اگر نمایندگان فرصت می کردند طرح استیضاح رحمانی فضلی را که قبل از انتخابات و به دلیل حوادث آبان ماه کلید خورده بود، پیگیری می کردند؛ چرا که نزدیک به 80درصد نمایندگان مجلس دهم دیگر در مجلس یازدهم حضور ندارند و رودربایستی هایشان نسبت به قبل به میزان زیادی کاهش یافته بود و اما تدبیر هیأت رئیسه باز هم به داد رحمانی فضلی رسید و استیضاح او باز هم به تعویق افتاد.

  • فرصت سوزی در مجلس

محمدرضا نجفی نماینده تهران در این باره می گوید: تعطیلی مجلس در بزنگاه حساس بودجه نویسی و لزوم استیضاح عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، چه یک تدبیر بوده باشد و چه یک اتفاق دنباله دار که کرونا عامل آن باشد، متأسفانه برخلاف قانون و حقوق مشروع ملت که در حقوق و اختیارات فرد فرد نمایندگان تبلور یافته است و به دور از قواعد و الزامات کار جمعی صورت گرفت. بعد از رأی قابل تامل و عیان مجلس به رد کلیات لایحه بودجه سال 99، دولت باید با برطرف ایرادات اساسی وارد شده، لایحه بودجه را برای آنالیز مجدد و تصویب به مجلس باز می فرستاد لیکن در اقدامی بی سابقه، بدعت آلود و خلاف قوانین، لایحه بودجه رد شده در صحن علنی به کمیسیون تلفیق بودجه سپرده شد. کمیسیونی که در حضور فعال صحن و وجود نقد و نظارت متخصصان و صاحب نظران و رسانه ها، عملکرد شفاف و در خوری در بودجه نداشت، فرصت یافته بود در گوشه ای خلوت، با نصاب یا بی نصاب، بدون حضور همه ناقدین و ناظرین و تصمیم گیرندگان مشروع و قانونی، مقدرات منابع و هزینه های یک سال کشور را بدون هرگونه پاسخگویی در تعاملات متعارف یا نامتعارف رقم بزند.

من بر این باورم که سپردن آنالیز و تصویب لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق با روال بدعت آلود و عجیبی که در امر قانونگذاری ایجاد شد، موجب ایجاد آثار مخرب و زیانباری خواهد بود که آثار آن در میان مدت آشکار می گردد؛ البته تصویب اینچنینی بودجه یک سال کل کشور تنها نتیجه تعطیلی مجلس نبود، بلکه نجات وزیر کشور از تیغ استیضاح مجلس نیز فاکتوری بود که از دل تعطیلی مجلس حاصل شد. بنده به همراه 9نماینده دیگر بعد از اجرای تصمیم به غایت خطا و نادرست بنزینی و حوادث متعاقب آن در آبان ماه و مدیریت ناکارآمد، ضعیف، نادرست و خسارت بار وزارت کشور، بنا به قول آقای لاریجانی مبنی بر اعلام وصول و انجام استیضاح بعد از انتخابات مجلس پذیرفتیم و متعهد شدیم استیضاح را بعد از برگزاری انتخابات به جریان بیندازیم که در طول این زمان، بروز ناکارآمدی و ضعف های مهلک بیشتر در عملکرد این وزارتخانه مزید بر علت شده و خسارات بس بزرگ و جبران ناپذیر دیگری را به کشور وارد کرد؛ لیکن مع الاسف، فرصت و حق استیضاح از مجلس و نمایندگان سلب شد. به گمان من برگزاری جلسات علنی مجلس بعد از این میزان بدعت گذاری و فرصت سوزی که دلایل درونی و بیرونی متعدد داشت، بیش از آنکه ناشی از وجدان کاری و اخلاقی باشد به شوآف می ماند که می خواهد در ماه آخر فعالیت مجلس دهم ویترین آبرومندانه ای از آن به یادگار بگذارد؛ چراکه پر واضح است دیگر مجالی برای پرداختن به هیچ یک از کارهای بر زمین مانده و برشمرده یا ناشمرده موجود نخواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین

به "پشت پرده سرگردانی 70 روزه بهارستان ، کرونا عامل تعطیلی مجلس نبود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده سرگردانی 70 روزه بهارستان ، کرونا عامل تعطیلی مجلس نبود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید