چگونه یک کمپین پیروز بازاریابی محتوا داشته باشیم؟
به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، محتوا حرف اول را می زند. زندگی عادی و دیجیتال هم ندارد؛ تا زمانی که چیزی برای ارائه داشته باشید زنده هستید. اگر یک کسب وکار آنلاین هستید محتوا اولین و مهم ترین تعامل شما با مخاطبان و مشتریان تان است. در حال حاضر، کسب وکارهای عظیم تنها به انتشار محتوا در سایت بسنده نمی نمایند. امروزه، دنیای فعال دیجیتال مارکتینگ با کمپین بازاریابیِ محتوا سروکار دارد.

کمپین بازاریابی محتوا یعنی بهره گیری از تمامی کانال ها و پتانسیل ها برای جذب مخاطب حداکثری فروشگاهی دارید و قصد دارید نوروز یا تابستان بازار ویژه ای تدارک ببینید؟
شما به یک کمپین بازاریابی محتوا احتیاج دارید. دوست دارید محصول جدید خود را به فروش برسانید؟ دنبال جذب مخاطب های خاص هستید؟ تمامی اینها با ایجاد یک کمپین بازاریابی محتوا امکان پذیر است.
در ادامه، از این کمپین ها برایتان بیشتر خواهیم گفت و گام به گام تا اجرای یک کمپین پیروز جلو خواهیم رفت. درباره کمپین شبکه های اجتماعی هم که زیرشاخه ای از همین مورد است توضیحات تکمیلی را ارائه خواهیم کرد.
قدم به قدم با برنامه ریزی کمپین بازاریابی محتوا
برای کمپین بازاریابی محتوا خود برنامه ریزی کنیداینکه کمپین خود را برای یک روز بخصوص و بازه زمانی خاصی در نظر بگیرید بسیار ایده آل است. اما برای رسیدن به نتیجه ا خوب ضروری است که برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.
یک کمپین تأثیرگذار باید تمامی موضوعات، علایق و شاخصه های محتوایی لازم را شامل گردد. حالا چگونه برای این کار برنامه ریزی می کنید؟
برنامه زمانی برای کمپین خود معین کنید
بیشترِ کمپین های بازاریابی محتوا و مخصوصاً کمپین های شبکه های اجتماعی حین رویدادهای ویژه و هنگام تعطیلات و در بازه های زمانی خاصی برپا می شوند. در ادامه، چند مورد از این زمان های خاص که مورد توجه کسب وکارها و برندهای مطرح دنیا است آورده می گردد.
- تعطیلات رسمی و عیدها
- روزهای نام گذاری شده و خاص در تقویم: روز مادر، روز پدر، روز ولنتاین و…
- مناسبت های محلی ای چون فستیوال ها، جشن ها و نمایشگاه ها
- سالگردها یا جشنواره های مرتبط با خود شرکت و کسب وکار
باید بدانید با چه هدفی و طی چه مدتی این کمپین را برپا می کنید. می توانید از تقویم گوگل یا همان Google Calendar هم استفاده نموده، برنامه های خود را با روزهای باقی مانده تا زمان برگزاری کمپین تنظیم کنید.
باید لیستی تمام عیار از مراسم و مناسبت ها داشته باشید و کارهای مربوط به کمپین را تا زمان باقی مانده راست و ریس کنید.
می توانید از Google Trends هم استفاده کنید. چگونه؟ معمولاً شناسایی مراسم و موارد مربوط به کسب وکار شما به وسیله گوگل ترند راحت تر است. حتی می توانید بازه های زمانی خاص و میزان جستجوی مخاطبان را هم در اینترنت استخراج کنید تا از حداکثر پتانسیل ها استفاده کنید.
ارتباط خود را با این مناسبت ها شناسایی و معین کنید
رویدادها را در کمپین بازاریابی محتوا از قلم نیاندازیدحالا لیستی از تمامی رویدادها و مناسبت ها دارید و باید ببینید کدام یک از این مناسبت ها بیشتر به کارتان می آید (بهتر بگوییم: مشتریان هدف شما بیشتر با کدام یک از این رویدادها ارتباط برقرار می نمایند؟) حالا باید زاویه دید مشترکی پیدا کنید و میان کمپین محتوایی و محصولات خود با این رویدادها پل بزنید (به عنوان مثال، عید نوروز برای یک فروشگاه آنلاین پوشاک و لباس بهترین زمان است. زیرا همه دوست دارند لباس نو بخرند)؛ یعنی باید میان محصولات و خدمات تان با روز و رویداد انتخاب شده اشتراکی وجود داشته باشد.
SerpStat یکی از وب سایت هایی است که به کارتان می آید. چرا که برای برنامه ریزی فصلی و زمانیِ محتوا بسیار کارآمد است. می توانید فیلترهای مختلف را امتحان کنید یا کلیدواژه هایِ مناسبت های خاص را استخراج کنید.
به عنوان مثال، می توانید آمار جستجوی کلیدواژه های مرتبط با کمپین تان را طی هفته های منتهی به کمپین استخراج کنید تا علاوه بر شناسایی رفتار مشتریان محتوای خود را نیز متناسب با آن حال وهوا فراوری کنید تا بیشتر دیده و خوانده گردد.
آنالیز کنید
کمپین بازاریابی خود را برسی کنیدحالا که موضوعات و زمان برگزاری کمپین را انتخاب نموده اید نوبت ایده پردازی است. در حقیقت، حالا باید کمپین خود را بسازید. مثلاً، باید در کمپین شبکه های اجتماعی به مناسبت عید نوروز رابطه ای را که میان محصولات خود و عید نوروز ساخته اید توسط محتوای تصویری و متنی به کاربران نشان دهید.
حالا چگونه باید این ارتباط را نشان داد؟ این دقیقاً جایی است که باید ایده بدهید و ایده هایتان را مطرح و درباره شان بحث کنید. این آنالیز صرفاً مربوط به ایده ها نیست.
در ادامه بخوانید :
ایده پردازی برای بازاریابی محتوا
10 شهریور 97 3,964
قبل از درآمدزایی، مشکل مشتری را حل کنید
11 آذر 96 2,068
باید این موارد را به طور کامل آنالیز و تحلیل کنید: هشتگ مورد استفاده در کمپین شبکه های اجتماعی، کلیدواژه های مورد استفاده در تبلیغات کلیکی و چگونگی فراوری محتوای تأثیرگذار و ترغیب نماینده.
ضمناً، باید یک مزیت رقابتی هم داشته باشید. چون مطمئناً رقبای شما هم کمپین های مشابهی برپا می نمایند. باید طرح یک تخفیف ویژه، کدهای تخفیف و مواردی از این دست را هم آنالیز کنید.
شما باید یک USP داشته باشید. یعنی یک صندلی فروش یونیک و منحصربه فرد، یک ویژگی و مزیت رقابتی که صرفاً مختص شما باشد و شما را از بقیه رقبا متمایز کند.
Call-to-Actionهای متناسب را شناسایی و از آنها استفاده کنید
می توانید از دکمه های فراخوان مختلفی در وب سایت خود استفاده کنید (همین الان بخرید، اضافه کردن به سبد خرید، فالوکردن، دانلود و…) یکی از مزایای کمپین بازاریابی محتوا این است که شما همزمان هم فروش دارید و هم برندینگ.
Finteza ابزار خوبی برای این کار است. هم می توانید به صورت آنلاین از آن استفاده کنید و هم یک پلاگین مختص وردپرس دارد که کار شما را به مراتب راحت تر می نماید. با این ابزار می توانید اثربخشی Call-to-Actionهای وبسایت تان را استخراج کنید. می توانید تغییراتی اعمال نموده، مجدداً تأثیر این تغییرات را آنالیز کنید. با انجام این عملیات به راحتی کال تو اکشن های متناسب با کمپین تان را پیدا می کنید.
جمع بندی
حالا باید به یک سؤال پاسخ دهید: کمپین پیروز بازاریابی محتوا چطور کمپینی است؟ کمپینی که به صورت همه جانبه، هم از نظر کیفی و هم از نظر زمانی، بهترین و متناسب ترین محتوا را در اختیار کاربران قرار دهد. این کمپین های محتوایی زمانی به نتیجه می رسند که قدم به قدم جلو روید و چیزی را از قلم نیندازید. همین حالا آغاز کنید!
منبع: مجله شنبه