طرح نقش کسب و کارهای متمرکز بر مهارتهای سنتی و در پاسداشت و حفظ میراث ناملموس انجام شد

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، خبرگزاری مهر/ براساس اخبار واصله، طرح نقش کسب و کارهای متمرکز بر مهارتهای سنتی و در پاسداشت و حفظ میراث ناملموس انجام شد.

طرح نقش کسب و کارهای متمرکز بر مهارتهای سنتی و در پاسداشت و حفظ میراث ناملموس انجام شد

علیرضا برفروشان، کارشناس پژوهشکده مردم شناسی این مطلب را در نشست گزارش به همکار این طرح پژوهشی مطرح کرد و گفت: هنر و مهارت بلوچی دوزی (سوزن دوزی بلوچ) سرمایه ای فرهنگی است که به مثابه سرمایه ای مالی نیز نقش ایفا می نماید و می تواند زندگی حاملان و فعالان این حوزه را متحول کند.

وی اضافه کرد: حقیقت آن است که سودمندی مالی این مهارت در برابر سودمندی دراز مدت فرهنگی که می تواند برای ذی نفعان داشته باشد، بسیار ناچیز است.

این مردم شناس با بیان اینکه هر یک از کسب و کارها برای حفظ جایگاه خود در بازار ناگزیر است به درخواستهای مخاطبان پاسخ مناسبی دهد، توضیح داد: اما از یک دیدگاه، کسب و کارهای متمرکز بر میراث ناملموس و تعامل اجباری آنان با بازارهای هدف می توانند خطری برای اصالت عناصر میراثی موضوع کسب و کار بشمار آیند.

برفروشان گفت: از همین رو، در این پژوهش کوشش شد تا مقدار مداخله گری مخرب یا سازنده صاحبان و دست اندرکاران کسب و کارهای متمرکز بر بلوچی دوزی، بر روند تعامل طبیعی حاملان این هنر مهارت واکاوی گردد.

وی توضیح داد: سهم بیشتر اطلاعات این پژوهش به صورت مصاحبه های متعدد با هنرمندان و دست اندرکاران محلی در حوزه های فرهنگی ایرانشهر (شهر ملی سوزن دوزی)، زاهدان و چابهار گردآوری شده و پژوهشکده مردم شناسی میخواهد حاصل این پژوهش را به صورت کتاب منتشر کند.

منبع: همگردی

به "طرح نقش کسب و کارهای متمرکز بر مهارتهای سنتی و در پاسداشت و حفظ میراث ناملموس انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح نقش کسب و کارهای متمرکز بر مهارتهای سنتی و در پاسداشت و حفظ میراث ناملموس انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید