هشدار درباره بروز ابرتورم در اقتصاد ایران؛ حجم گسترده ای از فعالیت ها به سمت دلالی در حال حرکت است

به گزارش وبلاگ شخصی اسماعیل، تهران (پانا) - کارشناس امور بانکی می گوید تمرکز بیش از حد بر روی موضوعات سیاسی به جای مد نظر قرار دادن مصالح ملی موجب شده است تا موضوعات به صورت اقتصادی دیده نشود و در این شرایط نگاه به مرجع تخصصی مانند بانک مرکزی نیز با موضوعات سیاسی صورت می گیرد.

هشدار درباره بروز ابرتورم در اقتصاد ایران؛ حجم گسترده ای از فعالیت ها به سمت دلالی در حال حرکت است

حجت الله فرزانی در گفت وگو با پانا با تاکید بر اینکه رشد تولید ناخالص داخلی پشتوانه ارزش پول ملی خواهد شد، اظهار کرد: قاچاق بی رویه به صورت گسترده در حال انجام است و حجم گسترده ای از فعالیت ها به سمت دلالی در حال حرکت است که موجب ایجاد ارزش افزوده و رشد اقتصادی در کشور نخواهد شد و فقط ثروت را از جیب عده ای از اشخاص به سمت افراد دیگری منتقل می کند که این شرایط از جمله ساختارهای معیوب در اقتصاد کشور است و می طلبد که برای آن تدابیر جدی اندیشیده شود.

ناترازی بانک ها منجر به این می شود که حجم نقدینگی از رهگذر سپرده ها و پرداخت سود سپرده های بانکی افزایش یافته و نقدینگی و تورم را افزایش دهد

کارشناس امور بانکی شرح داد: امکان بروز ابرتورم در اقتصاد ایران وجود دارد و در سال گذشته میانگین نرخ تورم حدود 40 درصد بوده است. بنابراین امکان بروز تورم بیش از 50 درصد نیز در سال جاری وجود دارد.

کارشناس امور بانکی گفت: اصلاح ساختار بانک ها باید مورد توجه قرار گیرد. ناترازی بانک ها منجر به این می شود که حجم نقدینگی از رهگذر سپرده ها و پرداخت سود سپرده های بانکی افزایش یافته و نقدینگی و تورم را افزایش دهد.

وی تاکید کرد : تمرکز بیش از حد بر روی موضوعات سیاسی به جای مد نظر قرار دادن مصالح ملی موجب شده است تا موضوعات به صورت اقتصادی دیده نشود و در این شرایط نگاه به مرجع تخصصی مانند بانک مرکزی نیز با موضوعات سیاسی صورت می گیرد.

فرزانی ادامه داد: با وجود آن که شعار استقلال بانک مرکزی داده می شود اما کمترین توجهی به اختیارات مستقل بانک مرکزی صورت می گیرد. دولت های مختلف فارغ از جناح و گروه سیاسی نگاه شان به بانک مرکزی محلی برای تامین منابع بوده است تا هر زمان که کسری بودجه وجود دارد به آن مراجعه کنند و با استقراض و چاپ پول بتوانند کسری بودجه خود را تامین کنند این درحالی است که در بسیاری از کشورها بانک مرکزی قوه ای مستقل است که با رفت و آمد دولت ها رویه ها و سیاست های آن تغییر نمی کند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "هشدار درباره بروز ابرتورم در اقتصاد ایران؛ حجم گسترده ای از فعالیت ها به سمت دلالی در حال حرکت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار درباره بروز ابرتورم در اقتصاد ایران؛ حجم گسترده ای از فعالیت ها به سمت دلالی در حال حرکت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید